Λευτέρης Αβραμάκης: «Αποκλεισμένη η πλειοψηφία των επιχειρήσεων του Νομού Σερρών από το Πρόγραμμα Διέξοδος»

Το ζήτημα του αποκλεισμού των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων από το Πρόγραμμα Ενίσχυσης των επιχειρήσεων που υλοποιεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για τη αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας αναδεικνύουν με ερώτησή τους στη Βουλή 27 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, μεταξύ των οποίων και ο Βουλευτής Σερρών, Λευτέρης Αβραμάκης, κατόπιν πρωτοβουλίας του επικεφάλης της Περιφερειακής Παράταξης «Κοιτάμε Μπροστά» και Βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης, Χρήστου Γιαννούλη.

Συγκεκριμένα, οι Βουλευτές τονίζουν ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα αν και κινείται στη σωστή κατεύθυνση ώστε να ωφεληθούν οι πληττόμενες επιχειρήσεις της Περιφέρειας, λόγω των κριτηρίων που επιλέχτηκαν για την μοριοδότηση των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων, οδηγεί στον αποκλεισμό 14000 επιχειρήσεων από τις 20000 επιχειρήσεις που έκαναν αίτηση για να λάβουν την οικονομική ενίσχυση.

Όπως μάλιστα προκύπτει από τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν, η συντριπτική πλειοψηφία των 200 εκ €, κατευθύνεται στις περιφερειακές ενότητες της Χαλκιδικής και της Πιερίας, καθώς τα κριτήρια που επιλέχθηκαν ευνοούν προκλητικά τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και αποκλείουν σχεδόν εξολοκλήρου τους κλάδους της εστίασης που έχουν υποστεί τεράστιο οικονομικό πλήγμα. Ειδικά ο Νομός Σερρών που συγκαταλέγεται στους φτωχότερους της Περιφέρειας και της χώρας, αδικείται κατάφορα, αφού τα κριτήρια που επέλεξε η Περιφέρεια να ισχύσουν σε αντίθεση με άλλες Περιφέρειες που υλοποιούν αντίστοιχα προγράμματα, αποκλείει τη συντριπτική πλειοψηφία των Σερραίων από την μη επιστρεπτέα αυτή ενίσχυση.

Ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Λευτέρης Αβραμάκης, δήλωσε σχετικά:

«Για μια ακόμη φορά βιώνουμε τον αποκλεισμό του Νομού Σερρών από Προγράμματα χρηματοδότησης των επιχειρήσεων που θα μπορούσαν να αμβλύνουν τις μεγάλες οικονομικές συνέπειες της πανδημίας και να διασώσουν κάποιες θέσεις εργασίας. Για μια ακόμη φορά βιώνουμε μια κατάσταση όπου η πολιτική διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, δεν λαμβάνει υπόψη της τα δεδομένα του Νομού Σερρών και υλοποιεί Προγράμματα στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων που ευνοούν προκλητικά συγκεκριμένες Περιφερειακές Ενότητες και συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Επιμελητηρίου στο Νομό Σερρών χρηματοδοτούνται μόλις 285 επιχειρήσεις και το συνολικό ποσό που θα διατεθεί στο Νομό είναι περίπου 7.745.800€, τη στιγμή που με βάση την αναλογία πληθυσμού θα έπρεπε να ενισχυθούν τουλάχιστον με 15 εκατ. ευρώ οι επιχειρήσεις του Νομού Σερρών. Το γεγονός μάλιστα ότι για την υλοποίηση αυτού του προγράμματος χρησιμοποιούνται ευρωπαϊκοί πόροι από το Πρόγραμμα που φέρει τον τίτλο «Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων Λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες» και αποδεικνύεται ότι η φτωχότερη περιφερειακή ενότητα παίρνει και τη μικρότερη χρηματοδότηση παρά το γεγονός ότι ο πληθυσμός της είναι μεγαλύτερος από άλλες περιφερειακές ενότητες που χρηματοδοτούνται υπέρμετρα. Είναι σαφές ότι τόσο η πλειοψηφία στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όσο και η κυβέρνηση, θεωρούν το Νομό Σερρών δεδομένο πολιτικά και εκλογικά. Θεωρούν ότι σε αυτή την τραγική οικονομική συγκυρία που βιώνει ο Νομός Σερρών δεν χρειάζονται ουσιαστικές οικονομικές παρεμβάσεις και γενναία χρηματοδότηση για να διασωθούν όσο περισσότερες επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας στο Νομό Σερρών που βιώνει την ακραία ύφεση και φτωχοποίηση. Δυστυχώς για το Νομό Σερρών αλλά και για τη χώρα η κυβέρνηση και συνολικά η ΝΔ υλοποιούν μια οικονομική πολιτική μεγέθυνσης των ανισοτήτων τόσο μεταξύ των Περιφερειών όσο και μεταξύ των ανθρώπων. Σήμερα, είναι κοινή παραδοχή ότι η χώρα και ο ελληνικός λαός χρειάζονται ένα άλλο μείγμα οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής που θα υποστηρίζει την ισόρροπη ανάπτυξη κάθε περιφέρειας και κάθε περιφερειακής ενότητας, Ζητάμε και απαιτούμε να τροποποιηθούν τα κριτήρια επιλεξιμότητας και σε κάθε περίπτωση να ενισχυθούν ισότιμα όλες οι Περιφερειακές ενότητες και όλες οι πληττόμενες επιχειρήσεις. Ο σχεδόν πλήρης αποκλεισμός των επιχειρήσεων εστίασης, των μικρών και μεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων και μιας σειράς άλλων δραστηριοτήτων είναι καταστροφικός για την τοπική μας οικονομία. Τόσο η κυβέρνηση όσο και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας οφείλουν να εξασφαλίσουν αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις για το σύνολο των επιχειρήσεων που όχι απλώς πλήττονται αλλά κινδυνεύουν με αφανισμό»  

 

Αναλυτικά η ερώτηση

 

 

 

Αθήνα 5.1.2021

ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΚΕ

Προς τον Υπουργό Εσωτερικών

 

 

Θέμα: «Το πρόγραμμα ΔΙΕΞΟΔΟΣ δεν μπορεί να εφαρμοστεί στα 2/3 των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας»

Η οικονομική ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα από την πρόσφατη υγειονομική κρίση, υπό την κωδική ονομασία ΔΙΕΞΟΔΟΣ, στο πλαίσιο της πρόσκλησης «Ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών Επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον Covid-19 στην Κεντρική Μακεδονία» με Κωδικό ΟΠΣ 4542 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κεντρική Μακεδονία 2014-2020», δεν μπορεί παρά να τύχει ευμενούς υποδοχής.

Η κατανομή της Δημόσιας Δαπάνης ανά Επιχειρησιακό Πρόγραμμα και Άξονα Προτεραιότητας για την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας έχει ως εξής: ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΞΟΝΑΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΕΠΙΛΕΞΙΜΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΑΠΑΝΗ 6 - Κεντρική Μακεδονία ΑΞ03 - Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων Λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες ΣΥΝΟΛΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 199.935.388,28 ευρώ.

 Αν και αυτή η ενίσχυση θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί από το πρώτο κύμα της πανδημίας, η προσπάθεια να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις μέσω των Περιφερειών  κινείται στην σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο η μέθοδος αξιολόγησης των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί, όπως προκύπτει από τις μέχρι τώρα δημοσιευμένες προσκλήσεις, προκαλεί αδικίες και ανισοβαρή στήριξη μεταξύ διαφορετικών κλάδων επιχειρήσεων. Όπως έχει αναφερθεί και σε πρόσφατο δημοσίευμα για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας από την μελέτη των κριτηρίων αξιολόγησης προκύπτει, ότι οδηγούν σε μια πριμοδότηση ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και μάλιστα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (τουλάχιστον 10.000 ευρώ έξοδα το 2019, αφήνοντας έξω εκατοντάδες μικρές εποχιακές οικογενειακές μονάδες ενοικιαζόμενων δωματίων που φέτος είδαν τον τζίρο τους να ισοπεδώνεται).

Οι μεγαλύτεροι αδικημένοι από το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι οι κλάδοι εστίασης και εμπορίου, που ενώ είδαν τον τζίρο τους να μειώνεται τουλάχιστον στο 50% (σύμφωνα και με τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ), η μοριοδότηση που λαμβάνουν οδηγεί ουσιαστικά στον αποκλεισμό τους από το πρόγραμμα.

Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία εξασφάλισε ποσό 150.000.000 ευρώ μέσω του προγράμματος, με βάση τα κριτήρια που τέθηκαν και υπολογίζοντας μια μέση αιτούμενη ενίσχυση 25.000 ευρώ ανά επιχείρηση, προκύπτει ότι θα ωφεληθούν 6.000 επιχειρήσεις. Αν είχε ακολουθηθεί μια άλλη προσέγγιση, π.χ. αυτή της ενίσχυσης στις πληττόμενες επιχειρήσεις με ποσό 2.000 ανά θέση εργασίας με maximum τις 10 θέσεις εργασίας ανά επιχείρηση που είδε μείωση τζίρου το β' τρίμηνο του 2020 σε σχέση με το β' τρίμηνο του 2019 άνω του 25%, και λαμβάνοντας ως μέσο όρο τα 5 άτομα ανά επιχείρηση, τότε ωφελούμενες θα ήταν τουλάχιστον 15.000 επιχειρήσεις.

Μία άλλη παράμετρος του τρόπου αξιολόγησης και των κριτηρίων με βάση τη γεωγραφική κατανομή των επιχειρήσεων, αποτελεί το γεγονός ότι τη μερίδα του λέοντος τη διεκδικούν αμιγώς τουριστικές περιοχές, όπως η Χαλκιδική και η Πιερία με αποτέλεσμα περιφερειακές ενότητες οι οποίες δεν δραστηριοποιούνται στον τουρισμό, όπως οι Σέρρες, αν και έχουν δεκάδες επιχειρήσεις εστίασης, εμπορίου και άλλων κλάδων που πλήττονται, θα έχουν μικρό ποσοστό εγκρίσεων.

Η παράταξη «Κοιτάμε Μπροστά» είχε τονίσει πως καλώς εκπονήθηκε ένα τέτοιο πρόγραμμα με στόχο την ενίσχυση όσο το δυνατόν περισσότερων επιχειρήσεων, ωστόσο με βάση τα όσα ανακοίνωσε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας μόλις 6.683 από τις 20.000 μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που επλήγησαν από την πανδημία,  θα ενισχυθούν με μη επιστρεπτέο κεφάλαιο κίνησης από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Η ίδια παράταξη είχε επισημάνει, ότι η λίστα με τις επιχειρήσεις που δόθηκε στη δημοσιότητα ήταν χωρίς βαθμολογία κατάταξης των ωφελούμενων και με περιθώριο κατάθεσης ενστάσεων εντός 5 ημερών δηλαδή έως τις 4 Γενάρη. Με δεδομένο ότι συμπεριλαμβανόταν η Πρωτοχρονιά και το σαββατοκύριακο,  γινόταν αντιληπτό ότι τα όποια περιθώρια αντίδρασης για όσους είχαν απορριφθεί ήταν ελάχιστα.

Από τα παραπάνω καταδεικνύεται η προχειρότητα που επιδεικνύει η κυβέρνηση στο σχεδιασμό της συγκεκριμένης δράσης, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση δεκάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Κυρίως όμως για άλλη μία φορά αποδεικνύεται η σπουδή της Κυβέρνησης να ενισχύσει τις ισχυρότερες και όχι τις ασθενέστερες επιχειρήσεις μέσα από την υιοθέτηση κριτηρίων, που επιτρέπουν στις οικονομικά πιο εύρωστες από αυτές να επιλεγούν.

Επειδή ο σχεδιασμός του προγράμματος έχει υιοθετήσει κριτήρια τα οποία αποκλείουν τα 2/3 σχεδόν των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και επομένως δεν υπηρετεί ένα μοντέλο ισόρροπης ανάπτυξης.

Επειδή η ενίσχυση δεν εξειδικεύτηκε ανά κλάδο, ούτως ώστε να στηριχθούν και άλλοι κλάδοι, όπως της εστίασης εκτός από αυτόν του τουρισμού.

 

Ερωτάται ο Υπουργός Εσωτερικών

1) Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να βελτιώσει τα κριτήρια αξιολόγησης με σκοπό όπως ενισχυθεί η πλειονότητα των πληττόμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων της περιοχής και

2)  α) να μας προσκομίσετε αντίγραφα της οικονομικής μελέτης σύμφωνα με την οποία έγινε η επιλογή των συγκεκριμένων κριτηρίων αξιολόγησης και β) Τα πρακτικά της Επιτροπής Αξιολόγησης και τους συνημμένους πίνακες κατάταξης για τη Δράση «Ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον Covid-19 στην Κεντρική Μακεδονία» 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Γιαννούλης Χρήστος

Αβραμάκης Ελευθέριος)

Αγαθοπούλου Ειρήνη - Ελένη

Αλεξιάδης Τρύφων

Αμανατίδης Ιωάννης

Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)

Ζουράρις Κωνσταντίνος

Καλαματιανός Διονύσιος- Χαράλαμπος

Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Κόκκαλης Βασίλειος

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μωραϊτης Αθανάσιος (Θάνος)

Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)

Παππάς Νικόλαος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Ραγκούσης Ιωάννης

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Τζάκρη Θεοδώρα

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος (Αλέκος)

Φάμελλος Σωκράτης

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης (Μίλτος

 

 

           

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη