Ερευνα ΙΟΒΕ: 7 στους 10 βλέπουν χειροτέρευση της οικονομίας

Τα αρνητικά πρωτεία απαισιοδοξίας διατηρούν οι Έλληνες καταναλωτές στην Ευρωπαϊκή 'Ένωση, ενώ 7 στους 10 Έλληνες καταναλωτές (71%) προβλέπουν επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, το επόμενο 12μηνο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παρουσίασε μικρή ανάκαμψη τον Ιανουάριο και διαμορφώθηκε στις –43,2 (από –44,7) μονάδες, επίπεδο που παραμένει πολύ χαμηλότερο εκείνου πριν ένα χρόνο (-10,0 μονάδες)

 

Παρά τη μικρή άνοδο του δείκτη για δεύτερο συνεχή μήνα, η προηγηθείσα υποχώρησή του επί πεντάμηνο, διατηρεί τους Έλληνες καταναλωτές στην πρώτη θέση στην κατάταξη ως προς τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην ΕΕ, με διαφορά από εκείνους στις χώρες που έπονται. Την Ελλάδα ακολουθούν η Κύπρος και η Σλοβενία, με -34,5 και -33,1 μονάδες αντίστοιχα.

 

Γενικότερα, υποχώρησε εκ νέου τον Ιανουάριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος και διαμορφώθηκε στις 90,7 μονάδες, έναντι 91,8 μονάδων τον Δεκέμβριο.

 

Όπως επισημαίνεται, η επαναλειτουργία μέρους των δραστηριοτήτων που ήταν σε αναστολή από τον περασμένο Νοέμβριο, κυρίως στο λιανικό εμπόριο, συνέβαλε στην τόνωση των προσδοκιών σε σημαντικό μέρος της εγχώριας οικονομίας. Αλλά και η εκκίνηση της διαδικασίας εμβολιασμού του πληθυσμού, σε συνδυασμό με τα σχετικά ήπια επιδημιολογικά δεδομένα αμέσως μετά από την εορταστική περίοδο, φαίνεται πως διαμόρφωσαν σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις προοπτική εξόδου από την υγειονομική κρίση μεσοπρόθεσμα. Από την άλλη πλευρά, παραμένουν σημαντικές εστίες αβεβαιότητας σχετικά με την εξέλιξη της πανδημίας, από ζητήματα όπως η ροή της παραγωγής εμβολίων, η ταχύτητα του εμβολιασμού, οι μεταλλάξεις του COVID-19 και το βάθος των τελικών οικονομικών επιπτώσεων.

 

Επιπλέον, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η προσωρινή χαλάρωση των ανασταλτικών μέτρων σε ορισμένες δραστηριότητες δεν αίρει τη γενικότερη κόπωση και τις επιπτώσεις από την εφαρμογή τους, ιδίως σε τομείς στους οποίους αυτά συνεχίζονται, όπως ο τουρισμός, αλλά και στα νοικοκυριά. Καθώς τα αποτελέσματα της έρευνας δεν ενσωματώνουν τα πιο πρόσφατα περιοριστικά μέτρα στην Αττική, αυτές οι επιδράσεις αναμένεται να γίνουν περισσότερο αισθητές τον επόμενο μήνα. Σε κάθε περίπτωση οι εξελίξεις στο αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να είναι καθοριστικές σε πολλά επίπεδα για τη συνολική πορεία της οικονομίας το 2021.

 

 

 

Αναλυτικότερα:

 

- στη βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση υποχώρησε ήπια, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα κλιμακώθηκαν έντονα και οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες ενισχύθηκαν περαιτέρω.

 

- στις κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για την παραγωγή αμβλύνθηκαν σημαντικά, σε αντίθεση με τις αρνητικές προβλέψεις για την απασχόληση οι οποίες υποχώρησαν ηπιότερα.

 

- στο λιανικό εμπόριο, οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις υποχωρούν οριακά σε αντίθεση με τις αρνητικές προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους οι οποίες εξασθενούν σημαντικά με το ύψος των αποθεμάτων να κλιμακώνεται.

 

- στις υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων μεταβλήθηκαν ελαφρά, οι αντίστοιχες για τη ζήτηση μεταβλήθηκαν ελαφρώς, ενώ οι αρνητικές προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της αμβλύνθηκαν ήπια.

 

- στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας εντείνονται, σε αντίθεση με τις αντίστοιχες για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους, ενώ παράλληλα βελτιώνονται οι εκτιμήσεις για μείζονες αγορές και η πρόθεση για αποταμίευση.

 

 

           

           

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη