Πολυνομοσχέδιο υπ. Παιδείας: Υπερεξουσίες σε διευθυντές - στελέχη εκπαίδευσης για αξιολόγηση εκπαιδευτικών


Αλέξανδρος Ζέρβας

Επί τάπητος τέθηκε κατά τη διάρκεια του σημερινού υπουργικού συμβουλίου το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο στο επίκεντρό του έχει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αλλά και την αυτονομία των σχολικών μονάδων.

 

Το επίμαχο νομοσχέδιο, σύμφωνα  με όσα δήλωσε σε χθες η Νίκη Κεραμέως στους εκπροσώπους ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ενώ η ψήφισή του από την Ολομέλεια ανεμένεται μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου.

 

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά το σχέδιο νόμου θα κινείται σε τέσσερις βασικούς άξονες:

 

    Αξιολόγηση εκπαιδευτικών

    Αυτονομία σχολικών μονάδων

    Δομές εκπαίδευσης και επιλογή στελεχών εκπαίδευσης

    Εκκλησιαστική εκπαίδευση

 

Την ίδια στιγμή, τα ερωτήματα σχετικά με τις διαδικασίες τις οποίες έρχεται να εισάγει αυτό τόσο σε ότι αφορά την αξιολόγηση αλλά και σε ό,τι έχει να κάνει με την αυτονομία των σχολικών μονάδων παραμένουν πολλά. Κι αυτό γιατί μέσα από τις βασικές διατάξεις του φαίνεται να αποδυναμώνει τον ρόλο συλλογικών οργάνων όπως οι σύλλογοι διδασκόντων, ενώ παράλληλα δίνει υπερεξουσίες σε μονοπρόσωπα όργανα, όπως οι διευθυντές των σχολικών μονάδων και τα στελέχη εκπαίδευσης.

 

Αξιολόγηση: Τα στάδια, η κλίμακα και τα επόμενα βήματα

 

Σύμφωνα με τη Νίκη Κεραμέως, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προβλέπει ότι θα γίνεται σε τρία στάδια εκ των οποίων τα δύο θα αξιολογούνται ανά τετραετία και το τρίτο ανά διετία. Συγκεκριμένα:

 

    Η γενική και ειδική διδακτική των εκπαιδευτικών, θα αποτιμάται από τον σύμβουλο εκπαίδευσης ανά 4 έτη

    Το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης θα αποτιμάται από τον διευθυντή επίσης ανά τετραετία.

    Η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια θα αποτιμάται και από τον διευθυντή και από τον Σύμβουλο, ανά διετία.

 

Η αξιολόγηση θα γίνεται σε τετράβαθμη περιγραφική κλίμακα, η οποια ορίζεται ως εξής:

1) Μη ικανοποιητικός, 2) Ικανοποιητικός 3) Πολύ καλός 4) Εξαιρετικός.

 

Όσοι εκπαιδευτικοί βρεθούν στις δυο χαμηλότερες βαθμίδες, θα παραπέμπονται σε επιμόρφωση, με την υπουργό Παιδείας να υπόσχεται μπόνους μοριοδότησης των δύο υψηλών βαθμίδων αξιολόγησης για όσους επιθυμούν να διεκδικήσουν θέση στελέχους εκπαίδευσης.

 

Αυτονομία σχολικών μονάδων και πολλαπλά βιβλία

 

Σε ό,τι έχει να κάνει με την αυτονομία των σχολικών μονάδων, η Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε στην οργάνωση του τρόπου αξιολόγησης των τετραμήνων στα σχολεία της δευτεροβάθμιας από τις ίδιες τις μονάδες, η έγκριση συνεργασιών με εταιρείες και η έγκριση δράσεων, όπως οι σχολικές εκδρομές, χωρίς να χρειάζεται η πρότερη έγκριση από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

 

Στο ίδιο πλαίσιο δήλωσε η υπουργός Παιδείας πως εισάγεται το πολλαπλό βιβλίο στα σχολεία, με την εφαρμογή του μέτρου να ξεκινά από τα Δημοτικά σε πρώτη φάση και στην συνέχεια να περνα και στα Γυμνάσια.

 

Αυξάνεται η θητεία των διευθυντών, τι προβλέπεται για τους συμβούλους εκπαίδευσης

 

Επιπλέον, αναφορικά με την επιλογή στελεχών, το νομοσχέδιο αυξάνει τη διάρκεια της θητείας των διευθυντών των σχολικών μονάδων από τρία χρόνια σε τέσσερα, καταργώντας μάλιστα τον περιορισμό των δύο συνεχόμενων θητειών στο ίδιο σχολείο.

 

 

 

Την ίδια στιγμή, αλλάζουν τα απαιτούμενα χρόνια προϋπηρεσίας προκειμένου κάποιος να διεκδικήσει διευθυντική θέση, ενώ οι κρίσεις των στελεχών εκπαίδευσης θα είναι αρμοδιότητα των νέων συμβουλίων κρίσεων και όχι των υπηρεσιακών συμβουλίων στα οποία μέχρι πρότινος εκπροσωπούνταν οι εκπαιδευτικοί μέσω αιρετών.

 

Τέλος, προβλέπεται η αύξηση του αριθμού των συμβούλων εκπαίδευσης, που αντικαθιστούν τους συντονιστές, με τον αριθμό τους να φτάνει τους 800 από 540 που ήταν, δημιουργούνται 116 περιφερειακοί επόπτες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ εισάγεται ο θεσμός του μέντορα για νεότερους εκπαιδευτικούς αλλά και ο ρόλος των ενδοσχολικών συντονιστών μεταξύ των τάξεων.

 

Στα θετικά στοιχεία του νομοσχεδίου λογίζεται η σύσταση 1.100 οργανικών θέσεων ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα ΚΕΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης).

 

Γεν. Γραμματέας ΟΛΜΕ: Ξεκινάνε από την αλλαγή των σχολικών συμβούλων για να επιβάλουν την αξιολόγηση

 

Με ιδιαίτερο σκεπτικισμό φαίνεται να αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί τις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου.

 

Μιλώντας στο tvxs.gr ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ, Θωμάς Μαλαγάρης, σημειώνει πως η Ομοσπονδία επιφυλάσσεται μέχρι να δει αναλυτικά το σχέδιο νόμου, κατηγορώντας τη Νίκη Κεραμέως για προσχηματικό και επικοινωνιακό διάλογο.

 

«Περιμένουμε να δούμε αναλυτικά τις ρυθμίσεις, καθώς η υπουργός πέρα από μια γενική περιγραφή που μας έκανε, δεν εδέησε να μας δώσει το σχέδιο νόμου προκειμένου να το έχουμε στα χέρια μας. Αποκαλύπτει έτσι για μια ακόμη φορά ότι με τις συναντήσεις μαζί μας υπηρετεί επικοινωνιακούς σκοπούς, αφού αν ήθελε ουσιαστικό διάλογο θα μας έδινε τουλάχιστον το νομοσχέδιο, να το μελετήσουμε και στη συνέχεια να υποβάλουμε τις προτάσεις μας» σημειώνει χαρακτηριστικά.

 

Σημειώνει παράλληλα ότι «ανέκαθεν οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας και οι κυβερνήσεις της ΝΔ επιχειρούσαν να επιβάλουν μια αξιολόγηση-χειραγώγηση, την οποία ποτέ δεν έχει αποδεχτεί ο κλάδος, αποκρούοντάς τες σε κάθε περίσταση».

 

Την ίδια στιγμή, επισημαίνει πως  «υπάρχουν πολλά ερωτηματικά σε ότι αφορά την αυτονομία της σχολικής μονάδας. Θα περιορίζεται στο πολλαπλό βιβλίο ή στη δυνατότητα η σχολική μονάδα να επιλέγει τα επιμορφωτικά προγράμματα; Ή παρά τις διαβεβαιώσεις θα επεκταθεί στη συνεχεια και θα έχουμε και οικονομική-διοικητική αυτοτέλεια;».

 

Ερωτήματα θέτει ο κύριος Μαλαγάρης και όσον αφορά την επιλογή στελεχών, τονίζοντας με νόημα: «Γιατί βιάζονται να αλλάξουν σχολικούς συμβούλους και ξεκινάνε από εκεί; Για ποιο λόγο δεν ξεκινάνε από την ανώτερη ιεραρχία, δηλαδή περιφερειακούς, διευθυντές δευτεροβάθμιας, σχολικούς συμβούλους και στο τέλος διευθυντές σχολικών δομών;  Στην πραγματικότητασ, ξεκινάνε από τους σχολικούς συμβούλους, γιατί θέλουν να επιβάλουν αυτή την αξιολόγηση. Γιατί εμπλέκονται στην διαδικασία ως αξιολογητές».

 

Τέλος, ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ ψέγει την υπουργό Παιδείας και σε ό,τι αφορά την ανακοίνωση της πρόθεσής της να προχωρήσει ακόμη και στη μεση της χρονιας σε αλλαγή διευθυντών σχολικών μονάδων, υπογραμμίζοντας πως «κάτι τέτοιο συνεπάγεται μια αναστάτωση άνευ προηγούμενου».

 

 

 

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη