Μετά την ανείπωτη τραγωδία: Άμεση επανακρατικοποίηση των σιδηροδρομικών μεταφορών


Λεωνίδας Καρίγιαννης

 

Από προχτές αργά το βράδυ ζούμε μια ανείπωτη τραγωδία με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες. Ποιος έχει την ευθύνη;

 

Κατά βάση ο ΟΣΕ, που είναι δημόσιος φορέας, έχει ξεκάθαρα την ευθύνη της διαχείρισης και λειτουργίας του δικτύου. Αυτός, δηλαδή, έχει την ευθύνη για τις ράγες, για την ομαλή κίνηση των αμαξοστοιχιών και για τα ”κλειδιά”, ώστε να κινούνται με ασφάλεια τα τραίνα.

 

Λέγεται ότι  η  Hellenic Train (η ιδιωτική εταιρία που έχει αναλάβει το μεταφορικό έργο) δεν φέρει ευθύνη, , σε σχέση με την διαχείριση του δικτύου όμως αυτή είναι η μισή αλήθεια.

 

Πράγματι η  κύρια ευθύνη  είναι στο κράτος και στην κυβέρνηση η οποία είχε διαλύσει τις υπηρεσίες του ΟΣΕ δεν είχε κάνει κανενός είδους εκσυγχρονισμό  και είχε παρατήσει την συντήρηση του δικτύου

 

Όμως μεγάλη ευθύνη έχει και   η  Hellenic Train που ανεχόταν την κυβερνητική αδιαφορία και στο όνομα των κερδών δεν ενδιαφερόταν για την συντήρηση του δικτύου.

 

Η ευθύνη λοιπόν είναι και των δυο ’’συνεταίρων’ με μεγαλύτερη αυτήν της νεοφιλελεύθερης  κυβέρνησης.

 

Η  εμπειρία των ιδιωτικοποιήσεων

 

-Η εμπειρία από  όλες τις χώρες που προχώρησαν στην ιδιωτικοποίηση των μεταφορών και των δικτύων  κοινωνικής  ωφέλειας, (υγεία, παιδεία, ηλεκτρική ενέργεια , τηλεπικοινωνίες, λιμάνια κλπ) είναι τραγική .

 

-Οι εταιρείες διαχείρισης για να αυξήσουν τα κέρδη τους μείωσαν δραστικά τα έξοδα προσωπικού, συντήρησης, επενδύσεων σε νεες τεχνολογίες κλπ...

 

-Οι συνέπειες  ήταν να έχουν  , ακριβό τίμημα υπηρεσιών, πολλά δυστυχήματα και σοβαρά  προβλήματα στις προσφερόμενες υπηρεσίες.

 

-Σαν αποτέλεσμα  αυτών των προβλημάτων πολλές χώρες επιστρέφουν στον κρατικο έλεγχο των εταιριών κοινής ωφέλειας.

 

Νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση: Το κέρδος πάνω από τις ζωές

 

-Οι κυβερνητικές ευθύνες είναι μεγάλες γιατί (παρά τις επαναλαμβανόμενες καταγγελίες των εργαζόμενων)  δεν έλεγχε τις προσφερόμενες υπηρεσίες  δεν  υλοποιούσε διαρκή συντήρηση δικτύου,  δεν προσλάμβανε εργαζόμενους  για να έχει επαρκές προσωπικό και δεν επένδυε στην χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών για την αναβάθμιση της ασφάλειας των μεταφορών.

 

 

 

Όλα αυτά με μαθηματική ακρίβεια οδηγούσαν στο ατύχημα που συνέβη.

 

Όλα αυτά που γίνονταν στο όνομα του χαμηλού κόστους και της μεγάλης κερδοφορίας οδήγησαν στο σημερινό ατύχημα και στους νεκρούς που θρηνούμε.

 

Αμεση δέσμευση: Για ενιαίο κρατικό φορέα σιδηροδρόμων

 

Ο κρατικός ΟΣΕ  τεμαχίστηκε για να μπορεί ευκολότερα να πουληθεί .

 

Το κοστοβορο κομμάτι της συντήρησης  το κράτησε το κράτος και  το μεταφορικό κομμάτι που είναι και το κερδοφόρο δόθηκε σε ιδιώτες.

 

Αυτό που πρέπει να γίνει  άμεσα είναι να ξαναδημιουργηθεί ένας ενιαίος κρατικός φορέας που θα έχει όλες τις δραστηριότητες  και θα συντονίζει τις ανάγκες  του δικτύου,  αναβαθμίζοντας και κάνοντας τον σιδηρόδρομο ασφαλές  και σύγχρονο μέσο μεταφοράς.

 

Τα κόμματα της Αριστεράς και ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να δεσμευτούν σε αυτό .

 

Καταλογισμός ευθυνών

 

Όμως τώρα άμεσα πρέπει να απαιτηθεί:

 

-Παραίτηση του υπουργού δημοσίων έργων για  ευθύνη στην έλλειψη συντήρησης, αναβάθμισης ,εκσυγχρονισμού και  ουσιαστικού ελέγχου στο δίκτυο.

 

-Ταυτόχρονα δίωξη στην εταιρία διαχείρισης της μεταφοράς που δεν ασκούσε κανενός είδους έλεγχο ασφαλείας  του δικτύου και σε συμπαιγνία με την κυβέρνηση για το μόνο που ενδιαφερόταν ήταν τα κέρδη.

 

Για να μην θρηνήσουμε άλλα θύματα πρέπει σύντομα να τελειώνουμε με την νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση.

 

* Λεωνίδας Καρίγιαννης, Μέλος συντονιστικού  Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Βορείας Αθήνας

 

 

 

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη