Όσκαρ 2025 / Συνεχίζεται η διαμάχη δημιουργών και ΥΠΠΟ – Αποσύρθηκαν οι 20 από τις 23 υποψήφιες ταινίες


Συνεχίζεται η διαμάχη μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και των επαγγελματιών του ελληνικού κινηματογραφικού/οπτικοακουστικού χώρου, καθώς την Τετάρτη (21/8) 20 δημιουργοί αντίστοιχου αριθμού ταινιών ανακοίνωσαν με ανοιχτή επιστολή τους προς την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και τον Υφυπουργό Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα ότι αποσύρουν τις ταινίες τους από τη λίστα των συνολικά 23 ταινιών που είχαν κατατεθεί στο Υπουργείο Πολιτισμού για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας στην κατηγορία του Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.

 

«Αρνούμαστε να συμπράξουμε σε αδιαφανείς ενέργειες, που απαξιώνουν τον ελληνικό κινηματογράφο και τους επαγγελματίες του, και αναγκαζόμαστε να αποσύρουμε τις ταινίες μας από την ως άνω διαδικασία», σημειώνεται, μεταξύ άλλων, στην επιστολή των 20 δημιουργών.

 

Επίσης, καταγγέλλουν «ανεύθυνους και πρόχειρους χειρισμοί εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ» που «εγείρουν ερωτήματα και εύλογες υπόνοιες για τη στόχευση τέτοιων ενεργειών».

 

Επιπλέον τονίζεται ότι «θυμίζουν δε τις πρακτικές και τις μεθοδεύσεις των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, που έχουν καταργηθεί από το 2009. Πρακτικές από τις οποίες οι επαγγελματίες του ελληνικού σινεμά δώσαμε αγώνες για να απεμπλακούμε, πρακτικές που δεν ταιριάζουν σε ένα σύγχρονο κράτος που θέλει να ονομάζεται ευρωπαϊκό, και που εκθέτουν και θα εκθέσουν και στη συγκεκριμένη περίπτωση τη χώρα μας διεθνώς».

 

«Στέλνοντας το ΥΠ.ΠΟ τους συνδέσμους των ταινιών μας σε άτομα που – για άγνωστους λόγους – δεν συμπεριέλαβε τελικά στην επιτροπή, αντί να προστατεύσει – ως όφειλε – την πνευματική μας ιδιοκτησία, την οποία όλες και όλοι εμείς του εμπιστευτήκαμε, την μεταχειρίστηκε με τρόπο παράνομο, ανεύθυνο και προσβλητικό για τους δημιουργούς υπό όποια ιδιότητα (σκηνοθέτες και παραγωγοί)», υπογραμμίζουν οι σκηνοθέτες των ταινιών.

 

Στη συνέχεια ζητούν απάντηση στο ερώτημα ανάμεσα στην πρόταση που έγινε στους συγκεκριμένους επαγγελματίες να αναλάβουν τις θέσεις του προέδρου και των μελών της επιτροπής (πρόταση που επισφραγίστηκε γραπτά με την αποστολή των συνδέσμων των ταινιών) και στον εν τέλει μη ορισμό τους.

 

Επισημαίνεται τέλος, στην επιστολή τους ότι «η μεταχείριση μιας έμπειρης στη συγκεκριμένη διαδικασία υπαλλήλου ως εξιλαστήριου θύματος – όπως φαίνεται πως είναι η θέση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ για το ζήτημα – ούτε μας ικανοποιεί ούτε αποκαθιστά το κύρος και την εγκυρότητα της διαδικασίας.»

 

Υπενθυμίζεται ότι η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ), σωματεία και ενώσεις του ελληνικού κινηματογραφικού / οπτικοακουστικού χώρου απηύθυναν, την Δευτέρα (19/8), επίσημη ερώτηση στο Υπουργείο Πολιτισμού για την ξαφνική αλλαγή της γνωμοδοτικής επιτροπής επιλογής της ελληνικής ταινίας που θα υποβληθεί στα Οσκαρ.

 

Επιπλέον, η Ασημίνα Προέδρου από την γνωμοδοτική επιτροπή που δημοσιεύτηκε στην Διαύγεια και ο σκηνοθέτης Βασίλη Κεκάτος που ήταν από τα άτομα που καθαιρέθηκαν εν μία νυκτί ζητούν να γίνει δεκτό το πάγιο αίτημα της ΕΑΚ να αποφασίζει η Ακαδημία μέσα από ψηφοφορία των μελών της την ταινία που θα εκπροσωπεί την χώρα στα βραβεία Όσκαρ.

 

Φωτήλας: «Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής»

 

Σε επιτολή του την Τρίτη επιστολή ο Υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας προς την ΕΑΚ, τις ενώσεις και τα σωματεία ανέφερε ότι «Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής.», ενώ τόνισε ότι πριν από την 13η Αυγούστου, την επίμαχη ημερομηνία, δηλαδή, στην οποία αντικαταστάθηκαν αιφνιδίως τα μέλη της επιτροπής δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το νόμο.

Οι ταινίες που αποσύρονται

 

Σημειώνεται ότι από τις 23 ταινίες που είχαν κατατεθεί στο ΥΠΠΟ δεν αποσύρονται από τη λίστα και τη διαδικασία επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας στα Οσκαρ 2025, η «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα, ο «Καπετάν Μιχάλης» του Κώστα Χαραλάμπους και το «Μινόρε» του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα.

Αλφαβητικά οι υπογράφουσες και υπογράφοντες, δημιουργοί των 20 ταινιών που αποσύρονται από την διαδικασία

 

    Αδριανόπουλος Χρήστος (σκηνοθέτης ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)

    Αλαβάνος Νικόλας (παραγωγός ταινιών Ο τελευταίος ταξιτζής & Πολύδροσο)

    Ασλανίδης Λουίζος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)

    Βενέτης Άγγελος (παραγωγός ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)

    Βουγιούκαλου Ρένα (παραγωγός ταινίας Embryo Lavra Butterfly)

    Βούλγαρης Αλέξανδρος (σκηνοθέτης ταινίας Πολύδροσο)

    Δόριζας Άρης (σκηνοθέτης ταινίας Γιάννης Σπανός, πίσω απ᾽ τη μαρκίζα)

    Δρανδάκη Μαρία (παραγωγός ταινίας Animal)

    Εξάρχου Σοφία (σκηνοθέτρια ταινίας Animal)

    Ζωναράς Κάρολος (σκηνοθέτης ταινίας Tranzit)

    Ιερόπουλος Φιλ (σκηνοθέτης ταινίας Avant–Drag!)

    Ιωακειμίδη Χριστίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Μέντιουμ)

    Καλομενόπουλος Γιώργος (παραγωγός ταινίας Dolls of Dresden)

    Μαυροειδής Ζαχαρίας (σκηνοθέτης ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)

    Μπολομύτη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)

    Νούσιας Γιώργος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)

    Ντούζα Μαρία (σκηνοθέτρια ταινίας Άκουσε με)

    Πάσχος Στέργιος (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος ταξιτζής)

    Πατρούμπα Βάσω (παραγωγός ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)

    Πετροπούλου Τζίνα (παραγωγός ταινίας Η μητέρα του σταθμού)

    Ραΐσης Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος υπνοβάτης)

    Σαραντινός Μιχάλης (παραγωγός ταινίας Άκουσε με)

    Σουλτάνη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Εξέλιξη)

    Τσαγγάρη Αθηνά (παραγωγός ταινίας Ladies in waiting)

    Τσάφας Αλέξης (σκηνοθέτης ταινίας Dolls of Dresden)

    Τσικάρας Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Επιχείρηση άστρο)

    Τσιμιτσέλης Γιάννης (σκηνοθέτης ταινίας Κουραμπιέδες με χιόνι)

    Τσουκαλά Ιωάννα (σκηνοθέτρια ταινίας Ladies in waiting)

    Τωμαδάκη Κωστούλα (σκηνοθέτρια ταινίας Η μητέρα του σταθμού)

    Χαραλαμπίδης Ρένος (σκηνοθέτης ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)

    Χούρσογλου Περικλής (σκηνοθέτης ταινίας Εξέλιξη)

    Ψύκου Ελίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Αδέσποτα Κορμιά)

 

 

 

 

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη