Αν και χρειάστηκαν 19 χρόνια(!) για την λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύτηκε δημόσια ότι θα ξεκινήσει στις 30 Νοεμβρίου του 2024, ωστόσο, οι αρμόδιοι «κατάφεραν», κατά πάσα πιθανότητα, να μην υπάρχουν κάρτες και εισιτήρια, τα οποία θα ήταν και ενιαία για χρήση στο μετρό και στα αστικά λεωφορεία.
Σύμφωνα με το makthes.gr, τις προηγούμενες ημέρες είχε γίνει γνωστό ότι ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) ο οποίος είναι αρμόδιος για την προμήθεια και διάθεση των εισιτηρίων, έχει ήδη στα χέρια του 2 εκατομμύρια εισιτήρια τα οποία μπορούν να επαναφορτισθούν έως περίπου επτά φορές, καθώς και 200.000 «έξυπνες» κάρτες απεριορίστων διαδρομών οι οποίες επιδέχονται πολλές επαναφορτήσεις.
Ωστόσο, σύμφωνα με το δημοσίευμα, τα προϊόντα αυτά είναι ακατάλληλα για χρήση στο μετρό. Ειδικότερα οι κάρτες είναι τελείως άχρηστες για χρήση, ακόμη και στα αστικά λεωφορεία διότι διαθέτουν μικρή χωρητικότητα, με αποτέλεσμα να μην χωρούν τις αναγκαίες πληροφορίες ενός «έξυπνου» ηλεκτρονικού εισιτηρίου για το οποίο απαιτείται μεγαλύτερη μνήμη.
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή η αιτία αυτής της αστοχίας βρίσκεται στον περίφημο διαγωνισμό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕΘ ο οποίος περιείχε, μεταξύ πολλών άλλων, και προμήθεια μιας ποσότητας «έξυπνων» εισιτηρίων και καρτών απεριορίστων διαδρομών. Η διακήρυξη εκείνου του διαγωνισμού, ο οποίος πέρασε από χίλια κύματα έως ότου αρχίσει να υλοποιείται πριν από περίπου έναν χρόνο, είχε εκπονηθεί το 2017 με αποτέλεσμα οι προδιαγραφές που είχαν τεθεί τότε για τα εισιτήρια και τις κάρτες να μην ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του μετρό.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι 200.000 «έξυπνες» κάρτες που βρίσκονται ήδη στα χέρια του ΟΣΕΘ να είναι τελείως ακατάλληλες. Σύμφωνα με πληροφορίες, αναζητείται πελάτης, πάροχος συγκοινωνίας σε κάποια άλλη περιοχή της Ελλάδας ή και του εξωτερικού για να τις αγοράσει προκειμένου να μην πεταχτούν στο καλάθι των αχρήστων καθώς το κόστος τους ξεπερνά τις 300.000 ευρώ.
Ακατάλληλα είναι όμως και τα 2 εκατομμύρια ηλεκτρονικά εισιτήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόβλημα σε αυτά έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται στα εκδοτικά μηχανήματα. Συγκεκριμένα, αυτά τα εισιτήρια τα οποία διαθέτει ο ΟΣΕΘ είναι σε ρολό, ενώ στα εκδοτικά μηχανήματα τοποθετούνται συμπιεσμένα (σαν φυσαρμόνικα). Γι’ αυτήν την παρτίδα των εισιτηρίων, προκειμένου να μην πεταχτούν κι αυτά στο καλάθι των αχρήστων εξετάζεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν στα αστικά λεωφορεία. Όμως, ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, που σύμφωνα με αρμόδια πηγή δεν θεωρείται εύκολο να γίνει, δεν θα μπορούν έτσι κι αλλιώς να χρησιμοποιηθούν στο μετρό.
Διαπιστώνοντας αυτό το σοβαρότατο πρόβλημα οι αρμόδιοι υπέβαλαν, σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από μερικές ημέρες σχέδιο τροποποίησης της πολύπαθης σύμβασης ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΣΕΘ στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε αυτήν προβλέπεται μεταξύ άλλων και η προμήθεια 2,7 εκατ. εισιτηρίων, κατάλληλων για το μετρό καθώς 100.000 «έξυπνων» καρτών με μεγαλύτερη μνήμη (8Κ).
Σύμφωνα, όμως, με τις ίδιες πληροφορίες το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την προμήθεια αυτών των προϊόντων. Κατά αυτής της απόφασης έχει υποβληθεί αίτηση ακύρωσης η οποία θα εξεταστεί πιθανότατα εντός της προσεχούς εβδομάδας. Όπως, όμως, αναφέρει στο makthes.gr αρμόδια πηγή «ακόμη και να γίνει δεκτή η αίτηση ακύρωσης ο χρόνος που απομένει είναι ζήτημα εάν επαρκεί ώστε να παραγγελθούν οι κάρτες, να φορτωθούν με τα στοιχεία του κάθε επιβάτη καθώς και με τις λοιπές πληροφορίες, ώστε να διατεθούν στη συνέχεια στο επιβατικό κοινό”.
Υπενθυμίζεται ότι εδώ και λίγες ημέρες τρέχει διαγωνισμός από τον ΟΣΕΘ για την προμήθεια 960.000 «έξυπνων» καρτών με μνήμη 8Κ, κατάλληλων δηλαδή για το μετρό. Μόνον που οι 200.000 απ’ αυτές θα παραδοθούν κατά τον Φεβρουάριο του 2025 το συντομότερο.
Η διαλειτουργικότητα
Πέραν αυτού, στον αέρα βρίσκεται ακόμη το εγχείρημα του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου για χρήση σε μετρό και αστικά λεωφορεία, η περίφημη διαλειτουργικότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, παρά τις πιέσεις που ασκούνται στους αναδόχους οι οποίοι σχεδιάζουν τα εισιτήρια για μετρό και αστικά λεωφορεία προκειμένου να συνεργαστούν για να είναι έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, η υπόθεση αυτή προχωρά με πολύ αργά βήματα.
Όπως αναφέρουν στο makthes.gr στελέχη τα οποία γνωρίζουν την πρόοδο αυτών των εργασιών «μόνο με ένα μικρό θαύμα θα υπάρχει ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο σε μετρό και αστικά λεωφορεία στις 30 Νοεμβρίου».