Απόφαση «βόμβα» της Αποκεντρωμένης: Δεκτή η προσφυγή των Βαδικόλιου, Αγγελάκη, Μπακαλούδη και Κεμανιτζόγλου για την κοπή των δέντρων σε Νιγρίτα & Μαυροθάλασσα


Μία απόφαση «βόμβα» έλαβε σήμερα η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας- Θράκης, δίνοντας νέα διάσταση στα θέματα που «πυροδότησαν» το κλίμα στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βισαλτίας, τον περασμένο Σεπτέμβριο και αφορούσαν στην κοπή δέντρων στη Νιγρίτα και στη Μαυροθάλασσα .

Η Αποκεντρωμένη έκανε δεκτή την προσφυγή των 4 δημοτικών συμβούλων της μείζονος αντιπολίτευσης Θόδωρου Βαδικόλιου, Χρήστου Αγγελάκη, Θωμά Μπακαλούδη και Ανέστη Κεμανιτζόγλου κατά των συγκεκριμένων αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Βισαλτίας και ακύρωσε τις προσβαλλόμενες αποφάσεις.

 

Μεταξύ άλλων, η Αποκεντρωμένη αναφέρει πως οι αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου όπως αποτυπώνουν και οι οικείες διατάξεις πρέπει να είναι σαφείς, επαρκώς και ειδικώς αιτιολογημένες, να μη δημιουργούν ασάφειες και εκκρεμότητες ως προς το αντικείμενο της αποφασιστικής αρμοδιότητας του οργάνου και πως στην προκειμένη περίπτωση η απόφαση που θα αποσταλεί για την έκδοση της σχετικής άδειας κοπής των δέντρων θα πρέπει να αποτυπώνει τη βούληση του σώματος για κάθε ειδική περίπτωση κοπής ή καλλωπισμού των υφιστάμενων δέντρων βασιζόμενη στα εκ του νόμου απαιτητέα έγγραφα και δικαιολογητικά, τα οποία θα πρέπει να προηγούνται της σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου που θα αποσταλεί στην αρμόδια υπηρεσία δόμησης.

 

Αναλυτικά, στην απόφαση της Αποκεντρωμένης αναφέρονται τα εξής:

«Ο Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας- Θράκης

Έχοντας υπόψη:

 

1. Τις διατάξεις των άρ.63 και 64 του ν.4954/2022 (ΦΕΚ136Α΄/2022).

 

2. Τις διατάξεις των άρ.118 και 131 του ν.4555/2018 (ΦΕΚ133Α΄/2018).

 

3. Τις διατάξεις του ν.3463/2006 (ΦΕΚ114Α΄/2006), όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν.

 

4. Τις διατάξεις του ν.3852/2010 (ΦΕΚ87Α΄/07-06-2010), όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν.

 

5. Τις διατάξεις του ν.3861/2010 (ΦΕΚ112Α’/2010). «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο- Πρόγραμμα Διαύγεια και άλλες διατάξεις».

 

6. Tις διατάξεις των άρθρων 28 παρ.1 και 8 και 28Α παρ.1 και 5 του ν.4325/2015(ΦΕΚ47 Α΄/2015) «Εκδημοκρατισμός της Διοίκησης- Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Αποκατάσταση αδικιών και άλλες διατάξεις», όπως τροποπoιήθηκε και ισχύει.

 

7. Τις διατάξεις των άρθρων 8 και 24 του Π.Δ. 142/27-12-2010 (ΦΕΚ 235Α΄/27-12-2010) «Οργανισμός της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης».

 

8. Την αριθμ.πρωτ.86781/19-12-2022 (ΦΕΚ/Υ.Ο.Δ.Δ/1183) Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.

 

9. Την αρ.πρωτ.94360/01-07-2023 απόφαση του Γραμματέα της Α.Δ.Μ.-Θ. περί «Ανάθεσης άσκησης αρμοδιοτήτων σε οργανικές μονάδες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας−Θράκης και παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής πράξεων και εγγράφων «Με εντολή Γραμματέα» στους προϊστάμενους των οργανικών μονάδων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας − Θράκης».

 

10. Την αριθμ.263/2024 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Βισαλτίας με θέμα « Άδεια κοπής εξήντα δύο (62) δέντρων (κωνοφόρων) στο χώρο των κοιμητηρίων του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Νιγρίτας».

 

11. Την αριθμ.264/2024 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Βισαλτίας με θέμα « Άδεια κοπής ογδόντα εννέα (89) δέντρων (κωνοφόρων) στο χώρο των κοιμητηρίων του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μαυροθάλασσας».

 

12. Την αριθμ.πρ.102831/09.10.2024 (πρωτ. “ΙΡΙΔΑ” Tμ.Δ.-Ο. Σερρών) προσφυγή των κκ. Βαδικόλιου Θεόδωρου, Αγγελάκη Χρήστου, Μπακαλούδη Θωμά και Κεμανιτζόγλου Ανέστη, δημοτικών συμβούλων του Δήμου Βισαλτίας κατά των αριθμ.263/2024 και 264/2024 αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Βισαλτίας.

 

13. Το αριθμ.πρ.102941/09.10.2024 έγγραφό μας με το οποίο ζητήθηκαν από τη Δήμαρχο Βισαλτίας οι απόψεις του Δήμου Βισαλτίας και κάθε σχετικό έγγραφο επί των λόγων της προσφυγής για την εξέτασή της.

 

14. Το αριθμ.πρ.11254/14.10.2024 έγγραφο του Δήμου Βισαλτίας με το οποίο απεστάλησαν οι απόψεις του Δήμου το οποίο έλαβε αριθμ.πρ.εισερχ.104466/14.10.2024 στην Υπηρεσία μας.

 

15. Με τις διατάξεις του άρθρου 118 του ν.4555/2018 που αντικατέστησαν αυτές του άρθρου 227 του ν.3852/2010 ορίζεται ότι: «1. Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων αυτών, καθώς και των συνδέσμων τους, για λόγους νομιμότητας, ενώπιον του Επόπτη Ο.Τ.Α., μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε πλήρη γνώση αυτής. Ατομικές πράξεις κοινοποιούνται στον ενδιαφερόμενο με απόδειξη παραλαβής και αναφέρουν υποχρεωτικά ότι κατ’ αυτών χωρεί ειδική προσφυγή για λόγους νομιμότητας ενώπιον του Επόπτη Ο.Τ.Α. μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών. 2. Προσφυγή επιτρέπεται και κατά παράλειψης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας των οργάνων της προηγούμενης παραγράφου. Στην περίπτωση αυτή η προσφυγή ασκείται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την παρέλευση άπρακτης της ειδικής προθεσμίας που τυχόν τάσσει ο νόμος για την έκδοση της οικείας πράξης, διαφορετικά μετά την παρέλευση τριμήνου από την υποβολή της σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου. (…) 5. Ο Επόπτης Ο.Τ.Α. αποφαίνεται επί της προσφυγής μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από την υποβολή της. Αν παρέλθει η ανωτέρω προθεσμία χωρίς να εκδοθεί απόφαση θεωρείται ότι η προσφυγή έχει σιωπηρώς απορριφθεί. 6. Η άσκηση της ειδικής διοικητικής προσφυγής αποτελεί προϋπόθεση για την άσκηση ένδικων βοηθημάτων ενώπιον των αρμόδιων δικαστηρίων.».

 

16. Mε τις διατάξεις του άρθρου 131 του ν.4555/2018 που αντικατέστησαν αυτές του άρθρου 238 του ν.3852/2010 ορίζεται ότι: «Εποπτεία των Ο.Τ.Α. μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α. – Μετάταξη στην ΑΥΕ Ο.Τ.Α. προσωπικού των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων – Έναρξη λειτουργίας ΑΥΕ Ο.Τ.Α. 1. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α. ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων, κατά τα άρθρα 225 έως 227, ασκείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τις Ειδικές Επιτροπές του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α΄ 114), οι οποίες βρίσκονται στις έδρες των περιφερειών που ανήκουν στην ανωτέρω Αποκεντρωμένη Διοίκηση, καθώς και τις Επιτροπές Ελέγχου των Πράξεων του άρθρου 68 του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (π.δ. 30/1996, Α΄ 21), που βρίσκονται στην έδρα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Οι επιτροπές αυτές συγκροτούνται με απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. 2. Όπου στα ανωτέρω άρθρα αναφέρεται ο Επόπτης Ο.Τ.Α., κατά το μεταβατικό διάστημα, νοείται ο Συντονιστής της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Όπου αναφέρεται ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Εποπτείας Ο.Τ.Α. της ΑΥΕ Ο.Τ.Α., νοείται ο Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Λειτουργίας ή της αντίστοιχης Διεύθυνσης στην οποία υπάγεται η εποπτεία των Ο.Τ.Α. της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Όπου αναφέρεται υπάλληλος της ΑΥΕ Ο.Τ.Α., νοείται υπάλληλος της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.».

 

17. Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 238 του ν. 3852/2012, όπως αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 131 του ν. 4555/2018 και τις όμοιες των άρθρων 63-66 ν. 4954/2022, μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α. ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων, κατά τα άρθρα 225 έως 227, ασκείται από τον Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τις Ειδικές Επιτροπές του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), οι οποίες βρίσκονται στις έδρες των περιφερειών που ανήκουν στην ανωτέρω Αποκεντρωμένη Διοίκηση, καθώς και τις Επιτροπές Ελέγχου των Πράξεων του άρθρου 68 του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (π.δ. 30/1996, Α’ 21), που βρίσκονται στην έδρα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

 

18. Επειδή προϋποθέσεις του παραδεκτού της προσφυγής είναι : (i) το έννομο συμφέρον του προσφεύγοντος, (ii) η προθεσμία και (iii) η φύση της προσβαλλόμενης πράξης.

 

19. Επειδή η υπό εξέταση προσφυγή κατατέθηκε εμπρόθεσμα από τους τέσσερις (4) δημοτικούς συμβούλους, οι οποίοι συμμετείχαν στη συνεδρίαση και μειοψήφησαν στη λήψη των προσβαλλομένων αποφάσεων. Ασκούν λοιπόν με έννομο συμφέρον την παρούσα προσφυγή σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.4 του αρ.118 του ν.4555/2018 «4.Δικαίωμα για την άσκηση της ειδικής διοικητικής προσφυγής τεκμαίρεται ότι έχουν όλοι οι αιρετοί του οικείου δήμου ή περιφέρειας, ανεξάρτητα από το εάν έλαβαν μέρος στη συνεδρίαση κατά την οποία ελήφθη η προσβαλλόμενη απόφαση, εφόσον δεν την υπερψήφισαν» αλλά και με τη Νομολογία του ΣτΕ (ΣτΕ 60/2010, 2081/2009) που έκρινε ότι ο δημοτικός σύμβουλος εφόσον δεν έχει συμπράξει στην έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης, έχει έννομο συμφέρον ως εκ της ιδιότητας του αυτής για την άσκηση της ειδικής διοικητικής προσφυγής των άρθρων 227 του ν. 3852/2010 και 151 του ΚΔΚ. Και τούτο διότι οι δημοτικοί σύμβουλοι είναι εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας σύμφωνα με το άρθρο 135, περιπτ. α΄ και γ΄, του Κ.Δ.Κ. (Ν. 3463/2006, Α΄ 114) και μεριμνούν στο πλαίσιο της άσκησης των καθηκόντων τους για την τήρηση της νομιμότητας. (πρβλ. ΣτΕ 350/2006, 3787/2001, 3068/2001, 3362/2000, 2531/2000).

 

20. Με τις διατάξεις της παρ.2 του άρ.29 του ν.4495/2017 ορίζεται ότι: «Έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας απαιτείται για τις εξής εργασίες:(…) ζ) κοπή δένδρων μέσα σε εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια ή σε Ζ.Ο.Ε., καθώς και σε οικισμούς προϋφιστάμενους του ν.δ. 17.7.1923 (Α΄ 223) και οικισμούς οριο-θετημένους με το από 24. 5.1985 π.δ.. Ειδικά, για την κοπή δένδρων σε κοινόχρηστο χώρο πόλης ή οικισμού, Έγκριση Εργασιών Μικρής Κλίμακας χορηγείται ύστερα από αίτηση, η οποία συνοδεύεται από Τεχνική Έκθεση του αρμόδιου γεωτεχνικού επιστήμονα και της αρμόδιας υπηρεσίας του οικείου δήμου και σχετική απόφαση του αρμόδιου οργάνου του δήμου, με την επιφύλαξη των διατάξεων της δασικής νομοθεσίας.».

 

21. Με τις διατάξεις της αριθμ.ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/43266/1174/11.05.2020 (ΦΕΚ1843β’/13.05.2020) Απόφασης του Υφυπυργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Εργασίες για τις οποίες απαιτείται Έγκριση Εργασιών Δόμησης Μικρής Κλίμακας (ΕΕΔΜΚ) και απαιτούμενα δικαιολογητικά για την χορήγησή της» σε αντικατάσταση της 69701/4461/12-10-2018 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Διαδικασία έγκρισης και απαιτούμενα δικαιολογητικά για εργασίες για τις οποίες απαιτείται Έγκριση Εργασιών Δόμησης Μικρής Κλίμακας (ΕΕΔΜΚ) καθώς και συμπλήρωση της εργασίας α. και τροποποίηση της εργασίας κη. Της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4495/2017» (ΦΕΚ Β΄ 4520)» και ειδικότερα αυτές της παρ.ζ του άρθρου 4 «Απαιτούμενα ειδικά δικαιολογητικά ανά είδος εργασίας» ορίζεται ότι : “z)Για τις περιπτώσεις της περ. ζ της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4495/2017, κατατίθενται επιπρόσθετα των γενικών δικαιολογητικών του αρθ. 3 της παρούσας:

Για την κοπή δένδρων σε κοινόχρηστο χώρο πόλης ή οικισμού:

αα) Αίτηση της αρμόδιας υπηρεσίας.

ββ) Αιτιολογημένη Τεχνική Έκθεση του αρμόδιου γεωπόνου, δασολόγου, ή αρμόδιου γεωτεχνικού επιστήμονα στην οποία περιγράφονται οι λόγοι για την κοπή δέντρων και ότι αυτά δεν προστατεύονται από τις διατάξεις για την προστασία των δασών και των δασικών γενικά εκτάσεων ή από διατάξεις της αρχαιολογικής νομοθεσίας ή της νομοθεσίας για τις προστατευόμενες περιοχές ή άλλης συναφούς νομοθεσίας.

γγ) Αντίγραφο τοπογραφικού διαγράμματος ή απόσπασμα ρυμοτομικού ή άλλο διάγραμμα, στο οποίο θα σημειώνεται η θέση των δέντρων που θα κοπούν και τυχόν μελλοντικές θέσεις φύτευσης δέντρων.

δδ) απόφαση του αρμόδιου οργάνου του οικείου Δήμου.

Για την κοπή δένδρου/ων σε οικόπεδα, κατατίθενται: αα) Τεχνική έκθεση του μηχανικού ή γεωπόνου στην οποία περιγράφεται ο λόγος για τον οποίο επιβάλλεται η κοπή και βεβαιώνεται ότι τα δέντρα δεν προστατεύονται από τις διατάξεις για την προστασία των δασών και των δασικών γενικά εκτάσεων ή από διατάξεις της αρχαιολογικής νομοθεσίας ή της νομοθεσίας για τις προστατευόμενες περιοχές ή άλλης συναφούς νομοθεσίας. Ειδικότερα για τις περιπτώσεις που εμπίπτουν σε εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο δηλώνεται ότι εξασφαλίζεται ο ελάχιστος υποχρεωτικός αριθμός δέντρων όπως αυτός ορίζεται στις διατάξεις του Κτιριοδομικού Κανονισμού (υπουργική απόφαση 3046/304/1989 (Δ΄ 59), όπως εκάστοτε ισχύει), για άδειες που εκδόθηκαν μετά την ισχύ του.».

ββ) Αντίγραφο του τοπογραφικού διαγράμματος, στο οποίο σημειώνεται η θέση των δέντρων που θα κοπούν και τυχόν θέσεις μελλοντικής φύτευσης δέντρων.

 

22. Επειδή κατά τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Βισαλτίας εισήχθησαν προς συζήτηση και λήψη απόφασης αντίστοιχα τα θέματα «Άδεια κοπής εξήντα δύο (62) δέντρων (κωνοφόρων) στο χώρο των κοιμητηρίων του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Νιγρίτας» και «Άδεια κοπής ογδόντα εννέα (89) δέντρων (κωνοφόρων) στο χώρο των κοιμητηρίων του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μαυροθάλασσας».

 

23. Επειδή για τα ανωτέρω θέματα εκδόθηκαν κατά πλειοψηφία αντίστοιχα οι αποφάσεις 263/2024 και 264/2024 του δημοτικού συμβουλίου στο αποφασιστικό μέρος των οποίων αυτολεξεί αναφέρονται τα εξής: (ΑΑ263/2024) «Αποφασίζει κατά πλειοψηφία Α) Εγκρίνει την κοπή δέντρων στο χώρο των κοιμητηρίων του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Νιγρίτας μετά από εμπεριστατωμένη και πιο εξειδικευμένη έκθεση ειδικού επιστήμονα κατόπιν τοπογραφικού διαγράμματος για κάθε δέντρο χωριστά που χρήζει κοπής ή καλλωπισμού, όπως και η πρόβλεψη φύτευσης άλλων δέντρων στις θέσεις αυτών. Τα παραπάνω δικαιολογητικά θα εκδοθούν και θα σταλούν όπως και ότι άλλο απαιτείται στις αρμόδιες υπηρεσίες ως απαραίτητα στοιχεία για την έκδοση άδειας μικρής κλίμακας κατόπιν αίτησης του Δήμου. Β) να εγκρίνει τη διάθεση των παραπάνω προϊόντων κοπής, για τις ατομικές ανάγκες των κατοίκων της Δημοτικής κοινότητας Νιγρίτας. (….)», και (ΑΑ264/2024) «Εγκρίνει την κοπή δέντρων στο χώρο των κοιμητηρίων του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μαυροθάλασσας μετά από εμπεριστατωμένη και πιο εξειδικευμένη έκθεση ειδικού επιστήμονα κατόπιν τοπογραφικού διαγράμματος για κάθε δέντρο χωριστά που χρήζει κοπής ή καλλωπισμού, όπως και η πρόβλεψη φύτευσης άλλων δέντρων στις θέσεις αυτών. Τα παραπάνω δικαιολογητικά θα εκδοθούν και θα σταλούν όπως και ότι άλλο απαιτείται στις αρμόδιες υπηρεσίες ως απαραίτητα στοιχεία για την έκδοση άδειας μικρής κλίμακας κατόπιν αίτησης του Δήμου. Β) να εγκρίνει τη διάθεση των παραπάνω προϊόντων κοπής, για τις ατομικές ανάγκες των κατοίκων της Δημοτικής Κοινότητας Μαυροθάλασσας.».

 

24. Επειδή οι προσφεύγοντες δημοτικοί σύμβουλοι επικαλούνται τη σχετική ανωτέρω νομοθεσία και ότι κατά τη συνεδρίαση και λήψη απόφασης δεν υπήρξε επαρκώς αιτιολογημένη τεχνική έκθεση του αρμόδιου γεωπόνου, δασολόγου ή αρμόδιου γεωτεχνικού επιστήμονα και σχετικό τοπογραφικό διάγραμμα ή απόσπασμα ρυμοτομικού ή άλλο διάγραμμα όπως περιγράφονται στις οικείες διατάξεις ώστε να αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο, υπήρξε αναντιστοιχία στα θέματα όπως εισήχθησαν και στην τελική απόφαση, ενώ δεν έγινε ουδεμία αναφορά στη δαπάνη και στον τρόπο εκτέλεσης της σχετικής πράξης καθιστώντας τις σχετικές αποφάσεις μη επαρκώς και μη ειδικώς αιτιολογημένες.

 

25. Επειδή ο Δήμος Βισαλτίας υποστηρίζει με τις απόψεις του για τους λόγους της προσφυγής ότι οι ανωτέρω πράξεις αποτελούν αρχικές αποφάσεις, μη εκτελεστές, που δηλώνουν τη βούληση της δημοτικής αρχής και ότι κατόπιν της έκδοσης της νέας έκθεσης (τεχνικής μελέτης) και τοπογραφικού διαγράμματος θα ακολουθήσει η λήψη τελικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου. Συμπερασματικά ότι κατά περίπτωση οι αποφάσεις 263/2024 και 264/2024 του δημοτικού συμβουλίου αποτελούν μέρος μίας σύνθετης διοικητικής ενέργειας συνεπώς μόνο η τελική διοικητική πράξη, την οποία προτίθεται η δημοτική αρχή να εισάγει προς λήψη από το δημοτικό συμβούλιο, μετά την έκδοση της άδειας εργασιών μικρής κλίμακας κοπής, μπορεί να θεωρηθεί ως εκτελεστέα και να προσβληθεί νόμιμα με την ειδική διοικητική προσφυγή των διατάξεων του άρθρου 118 ν.4555/2018 όπως αντικατέστησαν αυτές του άρθρου 227 του ν.3852/2010.

 

26. Επειδή στο αποφασιστικό μέρος των προσβαλλομένων αποφάσεων δεν γίνεται οποιαδήποτε ρητή αναφορά στο χαρακτήρα τους ως αρχικές αποφάσεις, ούτε ότι θα ακολουθήσει σε οποιοδήποτε στάδιο (πριν ή μετά την έκδοση άδειας εργασιών μικρής κλίμακας, την οποία θα αιτηθεί ο Δήμος από την αρμόδια υπηρεσία) της διαδικασίας κοπής δέντρων εντός των αντίστοιχων κοιμητηρίων του Δήμου Βισαλτίας νεότερη, τελική και άρα εκτελεστή, ως απόρροια σύνθετης διοικητικής ενέργειας, απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

 

27. Επειδή από τη θεωρία του δικαίου (βλ. Πρεβεδούρου, Η σύνθετη διοικητική ενέργεια) ακόμη και αν θεωρηθεί ότι θα υπάρξει επόμενη απόφαση σε ορισμένες περιπτώσεις λόγοι ασφάλειας του δικαίου και ταχείας διευθέτησης των εκκρεμοτήτων σχετικά με τη νομιμότητα της διαδικασίας επιβάλλουν τη συσταλτική ερμηνεία της παρέκκλισης και την επιστροφή στον κανόνα της χωριστής προσβολής των κατ’ιδίαν πράξεων. Στην παρούσα περίπτωση και λόγω της ιδιαιτερότητας του θέματος μπορεί κατόπιν της κατάθεσης προσφυγής να ελεγχθεί η ουσιαστική νομιμότητα των αποφάσεων ακόμα και αν θεωρηθεί ότι θα υπάρξει επόμενη απόφαση σύμφωνα με τις απόψεις του Δήμου, η οποία θα μπορεί να προσβληθεί ως εκτελεστέα σύνθετης διοικητικής ενέργειας, γεγονός που δεν αποτυπώνεται πάντως στο κείμενο των προσβαλλομένων αποφάσεων.

 

28. Επειδή, ακόμα και στην περίπτωση της σύνθετης διοικητικής ενέργειας, είναι δυνατόν να προσβληθεί δικαστικά με αίτηση ακύρωσης και άρα και με τις προβλεπόμενες διοικητικές προσφυγές, είτε αυτοτελώς η αρχική ή μία από τις ενδιάμεσες εκτελεστές διοικητικές πράξεις, εφόσον δεν έχει ακόμη εκδοθεί η τελική, είτε η τελική, στην οποία ενσωματώνονται οι προηγούμενες, ενώ σε περίπτωση ευθείας προσβολής ενδιάμεσης πράξης της σύνθετης διοικητικής ενέργειας, το έννομο συμφέρον του αιτούντος κρίνεται σε σχέση με τη συγκεκριμένη πράξη και όχι την τελική.

 

29. Επειδή οι προσβαλλόμενες αποφάσεις ενέχουν εκτελεστό χαρακτήρα καθώς δεν αποτελούν προτάσεις ή γνώμες του δημοτικού συμβουλίου αλλά αποτυπώνουν την απόφαση του σώματος, την οποία ο νόμος ορίζει ως προαπαιτούμενο στοιχείο για την έκδοση της σχετικής άδειας εργασιών μικρής κλίμακας για την περίπτωση κοπής δέντρων σε κοινόχρηστο χώρο.

 

30. Επειδή πρέπει να θεωρηθεί ως ορθός ο λόγος της προσφυγής περί μη εξειδικευμένης τεχνικής έκθεσης, επί της οποίας απεφάνθη το δημοτικό συμβούλιο. Οι αριθ.9709/06.09.2024 και 9710/06.09.2024 Τεχνικές Εκθέσεις για κοπή δέντρων, όπως ενσωματώνονται στο κείμενο των αποφάσεων 263/2024 και 264/2024 αντίστοιχα, περιορίζονται αποκλειστικά στην καταμέτρηση των δέντρων που βρίσκονται στους χώρους των κοιμητηρίων, δεν εξειδικεύονται στη κατάσταση των δέντρων ενώ δεν συνοδεύονται από τοπογραφικό διάγραμμα ή άλλο διάγραμμα ή οδοιπορικό σκαρίφημα. Χρησιμοποιούν αποκλειστικά τη λέξη «κοπή» χωρίς ειδική και πλήρη αιτιολόγηση στην οποία να περιγράφονται οι λόγοι για την κοπή δέντρων, πέρα της αναφοράς σε γενικό λόγο καθαριότητας και ασφάλειας των κοιμητηρίων, και ότι αυτά δεν προστατεύονται από τις διατάξεις για την προστασία των δασών και των δασικών γενικά εκτάσεων ή από διατάξεις της αρχαιολογικής νομοθεσίας ή της νομοθεσίας για τις προστατευόμενες περιοχές ή άλλης συναφούς νομοθεσίας.

 

31. Επειδή εν κατακλείδι οι αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου όπως αποτυπώνουν και οι οικείες διατάξεις πρέπει να είναι σαφείς, επαρκώς και ειδικώς αιτιολογημένες, να μη δημιουργούν ασάφειες και εκκρεμότητες ως προς το αντικείμενο της αποφασιστικής αρμοδιότητας του οργάνου. Στην προκειμένη περίπτωση η απόφαση που θα αποσταλεί για την έκδοση της σχετικής άδειας κοπής των δέντρων θα πρέπει να αποτυπώνει τη βούληση του σώματος για κάθε ειδική περίπτωση κοπής ή καλλωπισμού των υφιστάμενων δέντρων βασιζόμενη στα εκ του νόμου απαιτητέα έγγραφα και δικαιολογητικά, τα οποία θα πρέπει να προηγούνται της σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου που θα αποσταλεί στην αρμόδια υπηρεσία δόμησης.

 

32. Επειδή συνάγεται ότι κατά έννομο συμφέρον και παραδεκτά οι μειοψηφήσαντες δημοτικοί σύμβουλοι κατέθεσαν την υπό εξέταση προσφυγή κατά των αποφάσεων 263/2024 και 264/2024 του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Βισαλτίας, αυτές ενέχουν εκτελεστό χαρακτήρα και για το λόγο αυτό πρέπει να ακυρωθούν ως αναιτιολόγητες.

 

33. Επειδή ο έτερος λόγος της προσφυγής περί περιβαλλοντικού εγκλήματος δεν δύναται να εξεταστεί στα πλαίσια της παρούσας απόφασης, η οποία περιορίζεται στους λόγους νομιμότητας της λήψης των προσβαλλομένων αποφάσεων.

 

Για τους παραπάνω λόγους

Αποφασίζουμε

Κάνουμε δεκτή την αριθμ.πρ. πρ.102831/09.10.2024 (πρωτ. “ΙΡΙΔΑ” Tμ.Δ.-Ο. Σερρών) προσφυγή των κκ. Βαδικόλιου Θεόδωρου, Αγγελάκη Χρήστου, Μπακαλούδη Θωμά και Κεμανιτζόγλου Ανέστη, δημοτικών συμβούλων του Δήμου Βισαλτίας κατά των αριθμ.263/2024 και 264/2024 αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Βισαλτίας, για τους ειδικότερους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσας απόφασης και ακυρώνουμε τις προσβαλλόμενες αποφάσεις.

Η παρούσα απόφαση μπορεί να προσβληθεί από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 151 του N. 3463/2006 ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του ιδίου Νόμου, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη στην οδό Τ. Οικονομίδη & Καθ. Ρωσσίδου 11 Τ.Κ. 54008, εντός προθεσμίας ενός μηνός από την έκδοση της απόφασης ή την κοινοποίηση της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής».

 

 

 

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη