Με σοβαρά προβλήματα στον τομέα της ασφάλειας συνεχίζει να λειτουργεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος, ενάμιση χρόνο μετά την τραγωδία των Τεμπών.
Εδώ και ένα τρίμηνο λοιπόν, ο ΟΣΕ στέλνει τρένα να
περάσουν από τμήματα του δικτύου για τα οποία ο ίδιος έχασε την Εγκριση
Ασφαλείας ως Διαχειριστής της Υποδομής μετά τις μεγάλες πλημμύρες τον
Σεπτέμβριο του 2023.
Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ της η «Εφημερίδα των
Συντακτών», πρόκειται για τμήματα του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα
Αθηνών-Θεσσαλονίκης στη νότια Θεσσαλία, από τον Αγιο Στέφανο Φθιώτιδας μέχρι το
Μεζούρλο της Λάρισας, όπου σημειώθηκαν μεγάλες καταστροφές στις κακοκαιρίες
Daniel και Elias.
Η διπλή σιδηροδρομική γραμμή (άνοδος προς
Θεσσαλονίκη-κάθοδος προς Αθήνα) υπέστη σημαντικές βλάβες με συνέπεια τα
δρομολόγια να διακοπούν εντελώς για αρκετές εβδομάδες. Σημαντικές ήταν οι
ζημιές και σε άλλες γραμμές (Παλαιοφάρσαλο-Καλαμπάκα, Λάρισα-Βόλος) που επίσης
έκλεισαν.
Οπως ανακοινώθηκε τότε, υπενθυμίζει το ρεπορτάζ, ο ΟΣΕ θα
ανέθετε αυτές τις εργολαβίες ύψους 14 εκατομμυρίων ευρώ σε εταιρείες με τις
οποίες συνεργάζεται. Τον Δεκέμβριο του 2023, τα δρομολόγια ξεκίνησαν μόνο στη
γραμμή καθόδου και τα τρένα περνούσαν με ταχύτητες έως 80 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Τότε, η κυβέρνηση ανακοίνωνε ότι αμέσως θα προχωρούσαν οι προκηρύξεις για την
οριστική αποκατάσταση των βλαβών σε όλα τα κατεστραμμένα δίκτυα. Εναν χρόνο
αργότερα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, δεν έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός,
ενώ η ανάθεση δεν θα γίνει από τον ΟΣΕ αλλά από το υπουργείο Υποδομών και
Μεταφορών.
Μάλιστα, το περασμένο καλοκαίρι, η Ρυθμιστική Αρχή
Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) απέρριψε την αίτηση του ΟΣΕ για επικαιροποίηση της Εγκρισης
Ασφάλειας που διαθέτει ως Διαχειριστής Υποδομής στα τμήματα που είχαν κλείσει
για την κυκλοφορία, κάτι που σημαίνει πως κανείς δεν είναι υπεύθυνος για την
ασφαλή κυκλοφορία των τρένων.
Σύμφωνα με την «Εφ.Συν», o ΟΣΕ επισκεύασε κάποια τμήματα
της γραμμής ανόδου και στέλνει τα τρένα σε αυτήν χωρίς όμως να υπάρχει Εγκριση
Ασφαλείας. Η εκτροπή γίνεται στο τμήμα μήκους 25,5 χιλιομέτρων Αγιος
Στέφανος-Δομοκός από τον περασμένο Αύγουστο και στο τμήμα
Παλαιοφάρσαλος-Μεζούρλο (44,5 χιλιόμετρα) από τον Σεπτέμβριο.
Το ζήτημα ανέδειξαν την περασμένη Τρίτη οι μηχανοδηγοί
των τρένων, στον ιστότοπό τους «Το στέκι της έλξης».
Το σχετικό σημείωμα των μηχανοδηγών της Hellenic Train
απευθυνόταν στον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ και ανέφερε τα εξής: «Κύριε
Τερεζάκη, Δ/ντά Σύμβουλε του ΟΣΕ, ρωτάμε και ζητάμε την επιστημονική σας γνώση
και επάρκεια, σήμερα οι αμαξοστοιχίες διέρχονται κατόπιν εντολής του ΟΣΕ από
κάποια από αυτά τα τμήματα τα οποία δεν είναι ενταγμένα στην Εγκριση Ασφάλειας;
Κύριε Τερεζάκη, ζητάμε από τον ΟΣΕ να μας απαντήσει επίσημα. Αν γίνει σήμερα
ένα συμβάν σε αυτό το τμήμα γραμμής, ποιες πρέπει να είναι οι δράσεις των
αρμόδιων φορέων; Ποιος φέρει την αντικειμενική ευθύνη αν κάτι συμβεί;».
ΣΥΡΙΖΑ: 22 μήνες μετά τα Τέμπη, η κυβέρνηση της ΝΔ
αδιαφορεί για τον σιδηρόδρομο
Ανακοίνωση μετά τις αποκαλύψεις εξέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, «όπως αποκαλύπτει σήμερα σε
δημοσίευμά της η Εφημερίδα των Συντακτών, δίνονται εντολές σε τρένα να κινηθούν
σε γραμμές χωρίς πιστοποιητικά ασφάλειας. Η Διοίκηση του ΟΣΕ απαντά με διαρροές
για “τυπικά κωλύματα”.
Είκοσι δύο μήνες μετά το έγκλημα των Τεμπών, η Κυβέρνηση
της Νέας Δημοκρατίας παραμένει αδιάφορη για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο.
Επικεφαλής του ΟΣΕ παραμένει ο κ. Τερεζάκης,
πρωταγωνιστής στον Οργανισμό πριν και μετά το δυστύχημα των Τεμπών. Βίντεο
χάνονται από τη στιγμή της φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, ηχητικά
ντοκουμέντα κόβονται και ράβονται.
Ο κ. Μητσοτάκης αλλά και ο κ. Σταϊκούρας οφείλουν να
απαντήσουν γιατί παραμένει ακόμα στη θέση του ο κ. Τερεζάκης. Και, κυρίως,
οφείλουν να απολογηθούν για το ότι 22 μήνες μετά τα Τέμπη, τίποτα δεν έχει
αλλάξει στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο παρά τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης».