Οι μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων και ποτών παγκοσμίως πωλούν λιγότερο υγιεινά προϊόντα σε χώρες χαμηλού εισοδήματος από αυτά που πωλούν σε χώρες υψηλού εισοδήματος, σύμφωνα με νέα έκθεση.
Τα προϊόντα που πωλούνται από εταιρείες όπως η Nestle, η
Pepsico και η Unilever αξιολογήθηκαν στο πλαίσιο ενός παγκόσμιου δείκτη που
δημοσίευσε η μη κερδοσκοπική οργάνωση Πρωτοβουλία για την Πρόσβαση στη Διατροφή
(ATNI), του πρώτου από το 2021, σε σύνολο 30 εταιριών που επιδιδίδονται σε αυτή
την τακτική, ενώ είναι η πρώτη φορά που ο δείκτης χωρίζει την αξιολόγηση σε
χώρες χαμηλού και υψηλού εισοδήματος.
Το σύστημα βαθμολόγησης με αστερίσκους «υγείας», που
αναπτύχθηκε στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, τα προϊόντα βαθμολογούνται με 5
αστερίσκους ως προς την υγιεινή τους αξία, με το 5 να είναι το καλύτερο και μια
βαθμολογία άνω του 3,5 να θεωρείται πιο υγιεινή επιλογή.
Στις χώρες χαμηλού εισοδήματος, τα χαρτοφυλάκια των
πολυεθνικών εταιρειών βαθμολογήθηκαν με 1,8 στο σύστημα. Στις χώρες υψηλού
εισοδήματος, όπου δοκιμάστηκαν περισσότερα προϊόντα, ήταν 2,3.
«Είναι μια πολύ ξεκάθαρη εικόνα ότι αυτά που πωλούν αυτές
οι εταιρείες στις φτωχότερες χώρες του κόσμου, όπου δραστηριοποιούνται όλο και
περισσότερο, δεν είναι τα πιο υγιεινά τους προϊόντα», δήλωσε ο Μαρκ Γουίτζνε,
διευθυντής ερευνών στην ATNI, σε συνέντευξή του στο Ρόιτερς.
«Είναι ένα κάλεσμα αφύπνισης για τις κυβερνήσεις αυτών
των χωρών να επαγρυπνούν», πρόσθεσε.
Η ATNI δήλωσε ότι ο δείκτης είναι σημαντικός καθώς τα
συσκευασμένα τρόφιμα παίζουν όλο και περισσότερο ρόλο στην κρίση παχυσαρκίας που
αποτελεί πλέον παγκόσμιο φαινόμενο.
Περισσότεροι από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι παγκοσμίως
ζουν με παχυσαρκία, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Η Παγκόσμια
Τράπεζα εκτιμά ότι το 70% των ανθρώπων που είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι ζουν σε
χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.
«Έχουμε δεσμευτεί να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας σε πιο
θρεπτικά τρόφιμα, καθώς και να καθοδηγήσουμε τους ανθρώπους προς μια πιο
ισορροπημένη διατροφή», δήλωσε εκπρόσωπος της Nestle μέσω ηλεκτρονικού
ταχυδρομείου, προσθέτοντας ότι η Nestle ενισχύει επίσης προϊόντα για να
βοηθήσει στην κάλυψη των διατροφικών κενών στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Εκπρόσωπος της PepsiCo αρνήθηκε να σχολιάσει. Η εταιρεία
έθεσε πέρυσι νέους στόχους για τη μείωση του νατρίου στα πατατάκια της και την
προσθήκη συστατικών όπως τα δημητριακά ολικής αλέσεως στα τρόφιμά της.
«Αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν πάντα περισσότερα να κάνουμε,
τόσο σε επιχειρηματικό όσο και σε βιομηχανικό επίπεδο», δήλωσε η Ισαμπέλ Έσσερ,
επικεφαλής έρευνας, ποιότητας και ασφάλειας τροφίμων της Danone, η οποία είχε
την καλύτερη επίδοση στον δείκτη.