Κερδοσκοπική «έφοδο» ξένων επενδυτών που εξαγοράζουν ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα, μετά τον νόμο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, καταγγέλλει η Ομοσπονδία ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ).
Οι εργαζόμενοι στην ιδιωτική εκπαίδευση αναφέρουν ότι «το
ιστορικό ιδιωτικό σχολείο “Εκπαιδευτήρια ο Πλάτων” είναι το πέμπτο μεγάλο
ιδιωτικό σχολείο που εξαγοράζεται από ξένο fund, το βρετανικό International
School Partnerships».
«Έχουν προηγηθεί τα CGS – Εκπ. Κωστέα-Γείτονα και Σχολή
Μωραΐτη από την Inspired Education Group, τα Εκπ. Δούκα από την Cognita και το International School of Athens από την Dukes Education. Πληροφορούμαστε ότι δύο
ακόμη μεγάλα σχολεία της Αθήνας είναι κοντά στην εξαγορά τους από funds, ενώ υπάρχει
ενδιαφέρον για πολλά ακόμη».
Και προσθέτουν, μεταξύ άλλων:
«Έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν για την κύρια αιτία
πίσω από την μαζική εισβολή επενδυτικών κεφαλαίων από το εξωτερικό. Η
θεσμοθέτηση της λειτουργίας κερδοσκοπικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στην Ελλάδα
(παρά τη ρητή απαγόρευση του άρθρου 16 του Συντάγματος) και η νομοθέτηση της
δυνατότητας για τους μαθητές να μπορούν να φοιτούν σε ένα Πανεπιστήμιο
αποφεύγοντας τον “βραχνά” των Πανελλαδικών Εξετάσεων με κύριο εφόδιο τα χρήματα
των γονέων τους, δίνουν τη δυνατότητα της θεμελίωσης ενός παράλληλου
εκπαιδευτικού παρασυστήματος που σταδιακά θα αντικαταστήσει το δημόσιο
εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι ξένοι κερδοσκόποι «μυρίστηκαν» αίμα και εφορμούν,
αποκτώντας το ένα πίσω από το άλλο, ιστορικά ιδιωτικά σχολεία. Το αποτέλεσμα;
Από τη μια θα διαφημίζονται οι υπερ-ιδιωτικοί κολοσσοί που θα παραλαμβάνουν τα
παιδιά από την προσχολική αγωγή και θα τα παραδίδουν με …πτυχίο και από την
άλλη το δημόσιο σχολείο θα υποχρηματοδοτείται. Μόνοι χαμένοι οι γόνοι των μη
προνομιούχων που θα υποχρεώνονται να φοιτούν σε ένα απαξιωμένο σχολείο και να
οδηγούνται αναγκαστικά στην τεχνική εκπαίδευση και σε κακοπληρωμένες θέσεις
εργασίας. Η παγίωση των ανισοτήτων είναι, άλλωστε, βασικός στόχος της
κυβερνητικής πολιτικής.
(…)
ΙΒ στη δημόσια εκπαίδευση. Αρχή ιδιωτικοποίησης της
εκπαίδευσης;
Η συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με τον οργανισμό ΙΒΟ
(που παρέχει τα προγράμματα ΙΒ) με στόχο την εισαγωγή του προγράμματος ΙΒ σε
πέντε πρότυπα Λύκεια (με προοπτική την επέκτασή του σε όλα), δημιουργεί εύλογα
ερωτηματικά. Μπορεί ο Υπουργός Παιδείας να μίλησε για «τολμηρές κινήσεις, με
εξωστρέφεια και αυτοπεποίθηση προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας – και με
ίσες ευκαιρίες για όλους», η πραγματικότητα όμως είναι ότι η επιβολή διδάκτρων
σε δημόσια σχολεία είναι μια εξαιρετικά επικίνδυνη εκκίνηση ιδιωτικοποίησης και
καθόλου δεν διασφαλίζει τις ίσες ευκαιρίες, τουναντίον τις περιορίζει μόνο για
τους έχοντες.
Αν η πολιτεία θέλει πραγματικά να δώσει ίσες ευκαιρίες
για όλους, ας εκσυγχρονίσει δραστικά το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, αντί να
καταφεύγει σε εισαγόμενες, επί πληρωμή, λύσεις. Η ΟΙΕΛΕ έχει παραδώσει τις
προτάσεις της για το νέο Λύκειο, βασισμένες σε μεγάλο βαθμό τόσο σε καλές
πρακτικές προηγμένων συστημάτων όσο και στη λογική της κριτικής μάθησης και της
διαθεματικότητας του ΙΒ. Αντί να επιβάλλει δίδακτρα, να δώσει τη δυνατότητα σε
όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως κοινωνικής και οικονομικής προέλευσης, να απολαύσουν
ποιοτικές υπηρεσίες εκπαίδευσης που θα ξεκινούν από την προσχολική ηλικία και
θα καταλήγουν σε ένα ισχυρό, αναβαθμισμένο δημόσιο πανεπιστήμιο.».