Οι πυρκαγιές στο Λος Άντζελες αύξησαν την αίσθηση παρακμής που καταδιώκει την κινηματογραφική πρωτεύουσα. Αιτία είναι η οδυνηρή στροφή προς το streaming και η έξοδος θέσεων εργασίας σε άλλες περιοχές παραγωγής.
Η κινηματογραφική βιομηχανία του Χόλιγουντ βρίσκεται σε
μια πρωτοφανή κρίση, με τις συνέπειες να είναι εμφανείς σε κάθε πτυχή της
άλλοτε ακμάζουσας πρωτεύουσας του παγκόσμιου κινηματογράφου. Η ιστορική απεργία
του 2023, που παρέλυσε την παραγωγή για 159 ημέρες για τους σεναριογράφους και
118 ημέρες για τους ηθοποιούς, αποτέλεσε μόνο την αρχή μιας βαθύτερης
διαρθρωτικής κρίσης.
Στην καρδιά του Μπέρμπανκ, βόρεια του Λος Άντζελες, η
τράπεζα τροφίμων του συνδικάτου IATSE έχει μετατραπεί σε σύμβολο των δύσκολων
καιρών. Τα μέλη του συνδικάτου, που εκπροσωπεί 177.000 εργαζόμενους σε
δεκατρείς διαφορετικούς κλάδους του κινηματογράφου, από σκηνογράφους και
ηλεκτρολόγους μέχρι κοστουμιέρες και μακιγιέρ, καταφεύγουν όλο και περισσότερο
στο δελτίο τροφίμων.
Η περίπτωση του Τομ Πιέτζκολον, ενός 33χρονου ηχολήπτη
που μετακόμισε στο Λος Άντζελες το 2015 από τη Φιλαδέλφεια, είναι ενδεικτική
της κατάστασης. Το 2024, τα έσοδά του μειώθηκαν στο 70% των εσόδων του 2023,
παρά το γεγονός ότι αναγκάστηκε να αποδεχθεί πολλές μικρές, ημερήσιες εργασίες.
Η τελευταία του πλήρης απασχόληση ήταν στην ταινία “The Last Showgirl” με την
Pamela Anderson, αλλά ακόμη και αυτή η δουλειά δεν ήταν αναγνωρισμένη από το
συνδικάτο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του FilmLA, του οργανισμού που
εκδίδει τις άδειες γυρισμάτων στο Λος Άντζελες, το 2024 σημειώθηκε ιστορικό
χαμηλό στις ημέρες γυρισμάτων – μόλις 23.480 – το χαμηλότερο των τελευταίων
τριάντα ετών, με εξαίρεση το 2020 λόγω της πανδημίας. Ιδιαίτερα τα ριάλιτι σόου
έχουν πληγεί σημαντικά, με πτώση 46% στην παραγωγή στο Λος Άντζελες μέσα σε ένα
έτος.
Η μετεγκατάσταση της παραγωγής σε άλλες περιοχές αποτελεί
ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα. Στις αρχές του 2023, το 35% των θέσεων εργασίας στην
παραγωγή ταινιών και σειρών βρισκόταν στο Λος Άντζελες.
Ένα χρόνο αργότερα, το ποσοστό έπεσε στο 27%. Το 2024,
μόνο δύο από τα 12 προγράμματα που βραβεύτηκαν στα Emmy Awards είχαν γυριστεί
στην ευρύτερη περιοχή του Λος Άντζελες.
Ο ανταγωνισμός δεν προέρχεται πλέον μόνο από το Νέο
Μεξικό, όπου το Netflix έχτισε τέσσερα νέα στούντιο, ή τη Τζόρτζια, που έχει
επενδύσει πάνω από 5 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2015 για να προσελκύσει
μεγάλες παραγωγές. Είναι πλέον παγκόσμιος, με χώρες όπως η Ιρλανδία, η Ουγγαρία
και η Αυστραλία να προσφέρουν μεγαλύτερα φορολογικά κίνητρα από το Λος
Άντζελες.
Η κατάσταση έχει οδηγήσει πολλούς επαγγελματίες σε
οικονομική δυσχέρεια. Ο Τιμ Ουίλσμπαχ, μοντέρ υποψήφιος για τα Eddie Awards
2025, αναφέρει ότι το 2024 εργάστηκε τις μισές ώρες από ό,τι συνήθως.
Για πρώτη φορά στην καριέρα του έχασε την ασφάλεια υγείας
του, καθώς δεν συμπλήρωσε τις απαιτούμενες 400 ώρες εργασίας σε έξι μήνες.
Ο ηθοποιός Έβαν Άρνολντ, με 35 χρόνια καριέρας,
αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα. Έχασε επίσης την ασφάλεια υγείας του το 2024
και αντιμετωπίζει δραματική αύξηση στο κόστος της ιδιωτικής ασφάλισης. Από τις
εκατό οντισιόν ετησίως που έκανε παλαιότερα, τώρα θεωρεί τυχερό τον εαυτό του
αν έχει μία την εβδομάδα.
Παρά τις προσπάθειες του κυβερνήτη της Καλιφόρνια Γκάβιν
Νιούσομ να αντιμετωπίσει την κρίση διπλασιάζοντας τις φορολογικές ελαφρύνσεις
για την κινηματογραφική παραγωγή στα 750 εκατομμύρια δολάρια το 2025, λίγοι
πιστεύουν ότι αυτό θα αρκέσει για να αναστρέψει την πτωτική πορεία.
Η κρίση έχει επηρεάσει ακόμη και τον τρόπο που γίνονται
οι οντισιόν, με τους ηθοποιούς να στέλνουν πλέον βιντεοσκοπημένες δοκιμές αντί
να παρουσιάζονται αυτοπροσώπως.
Καθώς το Χόλιγουντ προετοιμάζεται για την τελετή των
Όσκαρ στις 2 Μαρτίου, η βιομηχανία ελπίζει να χρησιμοποιήσει την εκδήλωση ως
αφετηρία αναγέννησης. Ωστόσο, η πραγματικότητα παραμένει σκληρή για τους
χιλιάδες επαγγελματίες που βλέπουν τα όνειρά τους να καταρρέουν και το μέλλον
τους να είναι πιο αβέβαιο από ποτέ.