Γιάννης Μυλόπουλος
Η πρόσφατη παρέμβαση στη Βουλή του υφυπουργού υποδομών Ν. Ταχιάου, μετά από… ασίστ πάσα – ερώτηση του κυβερνητικού βουλευτή Σ. Σιμόπουλου, για την πορεία των έργων υποδομών και μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, επιβεβαίωσε αυτό που με τραγικό τρόπο αποκάλυψε το έγκλημα στα Τέμπη.
Ότι η κυβέρνηση εξακολουθεί να κάνει πολιτική στον
κρίσιμο τομέα των υποδομών και μεταφορών με… επικοινωνιολόγους.
Σε έναν τομέα, δηλαδή, στον οποίο κατ’ εξοχήν χρειάζονται
έργα, η κυβέρνηση συνεχίζει την επιχείρηση παραπλάνησης της κοινής γνώμης,
παρουσιάζοντας τα… φύκια για μεταξωτές κορδέλες.
Συγκεκριμένα:
Ο υφυπουργός
σχολίασε αρνητικά την ορθή πρωτοβουλία του δημάρχου Θεσσαλονίκης, του Στέλιου
Αγγελούδη να παρακάμψει την κυβέρνηση και να ζητήσει απευθείας από την ΕΕ
χρηματοδότηση για ανάπτυξη τραμ στην πόλη. Εν μέσω πλήρους σύγχυσης
χαρακτήρισε, μάλιστα, το τραμ σαν δήθεν ανταγωνιστικό έργο του μετρό. Προφανώς
οι… άριστοι που μας κυβερνούν δεν γνωρίζουν ότι στο σύγχρονο πνεύμα της
βιώσιμης κινητικότητας τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ειδικότερα τα Μέσα
Σταθερής Τροχιάς δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά. Έτσι,
τουλάχιστον, συμβαίνει σε όλες τις πόλεις του σύγχρονου πολιτισμένου κόσμου.
Παρουσίασε τη
μια και μόνο γραμμή μετρό μόλις 9,6 χιλιομέτρων, η οποία παραδόθηκε μετά από…
18 χρόνια κατασκευής και με ένα κόστος τριπλάσιο από το κανονικό, σαν άθλο της
κυβέρνησης Μητσοτάκη. Παρέλειψε να πει ότι η μια γραμμή μετρό που παρέδωσαν
είναι ημιτελής λειτουργικά, καθώς δεν ολοκληρώθηκαν τα 18μηνης διάρκειας
δοκιμαστικά δρομολόγια που επιβάλλουν οι διεθνείς προδιαγραφές των αυτόματων
μετρό. Με αποτέλεσμα οι δοκιμές να γίνονται εν κινήσει, με τους επιβάτες στο ρόλο…
πειραματόζωων. Αυτή την πρωτοφανή παθογένεια ενός υπερσύγχρονου αυτόματου μετρό
που μόλις παραδόθηκε εμφανίζει συχνές διακοπές στη λειτουργία του, η
κυβερνητική προπαγάνδα την αποκάλεσε… παιδικές ασθένειες. Όσο για τις συχνές
διακοπές λειτουργίας του μετρό η προπαγάνδα τις αποκαλεί… υποβαθμισμένη
λειτουργία.
Ο υφυπουργός
παρέλειψε να αναφερθεί στην αδικαιολόγητη καθυστέρηση με την οποία η κυβέρνηση
παρέδωσε το μετρό της… υποβαθμισμένης λειτουργίας, όπως την αποκαλεί, στη
Θεσσαλονίκη. Τη στιγμή που το έργο της παραδόθηκε το 2019 από την προηγούμενη
κυβέρνηση ολοκληρωμένο κατά 75%. Εκτέλεσε, δηλαδή, η κυβέρνηση της ΝΔ σε 5
ολόκληρα χρόνια μόλις το 25% του έργου που είχε απομείνει ανολοκλήρωτο. Όταν το
σχεδόν διπλάσιο, το 45% δηλαδή του έργου και μάλιστα το πιο δύσκολο, με τη
διάνοιξη των υπογείων σηράγγων και την κατασκευή των υπογείων σταθμών,
εκτελέστηκε σε 3,5 μόνο χρόνια από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ο υφυπουργός ξέχασε,
δηλαδή, να πει όλη την αλήθεια για το έργο. Ότι το διάστημα 2019 – 2024
εκτελούσαν ένα 5% του έργου κατά μέσον όρο ετησίως, όταν η προηγούμενη
κυβέρνηση εκτελούσε μεσοσταθμικά στο διάστημα 2016 – 2019 ένα 13% του έργου
ετησίως. Με ό,τι συνέπειες είχε αυτό σε εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις στους
εργολάβους…
Ο υφυπουργός,
όμως, παρέλειψε στην αναφορά του για το μετρό της Θεσσαλονίκης να αναφερθεί και
στο αγαπημένο επικοινωνιακό ευφυολόγημα του πρωθυπουργού. Δεν μίλησε για…
μουσαμάδες. Μάλλον γιατί σε εποχή που η κυβέρνηση κατηγορείται για συγκάλυψη
του εγκλήματος των Τεμπών τους συμβούλεψαν ότι είναι λάθος να μιλούν για σχοινί
στο σπίτι του κρεμασμένου. Γι’ αυτό και απέφυγε να θυμίσει τις επιδόσεις της
κυβέρνησης στη συγκάλυψη μιας άλλης αλήθειας, αυτής για το μετρό, μέσω του
ανόητου αφηγήματος των… μουσαμάδων.
Ο υφυπουργός
επιχείρησε να υποβαθμίσει την πρωτοβουλία του δημάρχου Θεσσαλονίκης για
σχεδιασμό τραμ, σε μια απελπισμένη προσπάθεια να κρατήσει τη μπάλα των
προσδοκιών για τα έργα χαμηλά, στο επίπεδο που βολεύει την κυβέρνηση. Πρέπει να
του θυμίσουμε ότι η Θεσσαλονίκη σήμερα δεν διεκδικεί μόνο μετρό σε…
αναβαθμισμένη λειτουργία. Διεκδικεί και επεκτάσεις του μετρό που θα καλύπτουν
τις ανάγκες μεταφοράς των κατοίκων τόσο δυτικά, όσο και ανατολικά. Επιπλέον, η
Θεσσαλονίκη διεκδικεί να αποκτήσει τραμ, σε διαδρομές συμπληρωματικές με το
μετρό, αλλά και προαστιακό σιδηρόδρομο που να τη συνδέει με την Χαλκιδική και
με τις υπόλοιπες πρωτεύουσες των ΠΕ της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Όπως
η πόλη πρέπει, επιτέλους, να αποκτήσει σιδηροδρομική σύνδεση με την Δυτική και
Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, αλλά και με τις γειτονικές της χώρες, με
εφαρμογή του σχεδίου για σιδηροδρομική Εγνατία. Και μέσω αυτής, η Θεσσαλονίκη
πρέπει κάποτε να συνδεθεί σιδηροδρομικά και με την υπόλοιπη Ευρώπη. Η
συγκοινωνιακή ομηρεία της Θεσσαλονίκης και η σιδηροδρομική της απομόνωση από
την υπόλοιπη Ελλάδα, όπως και η σιδηροδρομική απομόνωση της Ελλάδας από την
υπόλοιπη Ευρώπη, μπορεί να εξυπηρετούν οικονομικά συμφέροντα, δεν εξυπηρετούν,
όμως, κατ’ ουδένα τρόπο ούτε το δημόσιο, ούτε και το εθνικό μας συμφέρον. Και
τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς αποτελούν, σε εποχή κλιματικής αλλαγής, τη μόνη
απάντηση σε αυτή τη διεκδίκηση γιατί είναι φιλικά στο περιβάλλον, καθώς είναι
τα μόνα Μέσα Μεταφοράς που περιορίζουν δραστικά τις εκπομπές των θερμοκηπικών
αερίων, συμμετέχοντας ενεργά στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Κι
ακόμη, συμβάλλουν σημαντική στην εξοικονόμηση της ενέργειας και στη βελτίωση
της κυκλοφορίας, καθώς επιτυγχάνουν τη δραστική μείωση των ΙΧ αυτοκινήτων που
κυκλοφορούν στους δρόμους. Τέλος αναβαθμίζουν την ποιότητα των μεταφορών και
την ποιότητα της ατμόσφαιρας και βελτιώνουν την ποιότητα της σύγχρονης ζωής.
Ο υφυπουργός
επανέλαβε το αναληθές αφήγημα της κυβέρνησης ότι η πίτα των επενδύσεων για τα
έργα στη Θεσσαλονίκη είναι, δήθεν, περιορισμένη. Κάνοντας πως δεν καταλαβαίνει,
εκτός κι αν όντως δεν καταλαβαίνει, ότι ο δήμαρχος με την πρωτοβουλία του
διεκδικεί, και σωστά, την αύξηση αυτής της πίτας, με επιπλέον ευρωπαϊκούς
πόρους. Κάνει, δηλαδή, ο δήμαρχος αυτό που η κυβέρνηση έπρεπε να έχει κάνει εδώ
και 5 χρόνια και το αρνήθηκε. Δικαιολογούμενη αναληθώς ότι, δήθεν, δεν υπάρχουν
λεφτά για σιδηροδρομικά έργα. Με δεδομένο το αφήγημα των περιορισμένων πόρων, ο
υφυπουργός σχολίασε την πρωτοβουλία του δημάρχου αρνητικά, ως κίνηση
υπονόμευσης των έργων του μετρό. Η αλήθεια είναι ότι η πρωτοβουλία Αγγελούδη
διέψευσε το αβάσιμο και αναληθές αφήγημα της κυβέρνησης. Όπως και η άμεση και
θετική απάντηση του νέου Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών στην ΕΕ, του εκ της ΝΔ
προερχόμενου Απόστολου Τζιτζικώστα, ο οποίος αποδέχτηκε αμέσως το αίτημα του
δημάρχου, άδειασε το κυβερνητικό αφήγημα. Και είναι απορίας άξιο πως στην
κυβέρνηση δεν αναρωτήθηκαν, γιατί άραγε απάντησε τόσο εύκολα θετικά στο αίτημα
του δημάρχου Θεσσαλονίκης ο Τζιτζικώστας, διαψεύδοντας την επιχειρηματολογία
της κυβέρνησης περί περιορισμένων κονδυλίων για υποδομές και μεταφορές; Μήπως
γιατί, ως εκ της θέσης του στην ΕΕ, ο Επίτροπος ξέρει κάτι που ο Ταχιάος και οι
λοιποί κυβερνητικοί προσπαθούν τόσο καιρό να αποκρύψουν; Μήπως, δηλαδή, η ΕΕ
ανοίγει εύκολα τα ευρωπαϊκά ταμεία για έργα σταθερής τροχιάς, επειδή η
χρηματοδότησή τους στην Ευρώπη είναι… winwin; Μήπως, δηλαδή, επειδή οι
μεγαλύτερες σιδηροδρομικές βιομηχανίες υλικού στην Ευρώπη, η ΕΕ προθύμως
χρηματοδοτεί έργα που θα χρησιμοποιήσουν στη συνέχεια τα προϊόντα της
ευρωπαϊκής βαριάς βιομηχανίας;
Τι κρύβει, όμως
το κυβερνητικό αφήγημα περί περιορισμένων πόρων για τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς,
που επανέφερε ο υφυπουργός στη Βουλή για να αποκαταστήσει την τάξη που
διατάραξαν ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης και ο Επίτροπος της ΕΕ; Η αλήθεια είναι
ότι ο σιδηρόδρομος στα χρόνια της κυβέρνησης Μητσοτάκη έπεσε θύμα ισχυρών
ανταγωνιστικών συμφερόντων. Τα λόμπι της βενζίνης, της εισαγωγής αυτοκινήτων,
των αεροπορικών μεταφορών και τοπικά και των λεωφορείων, ανταγωνίζονται ισχυρά
τον σιδηρόδρομο και τα λοιπά Μέσα Σταθερής Τροχιάς και κάνουν ό,τι μπορούν για
να εμποδίσουν την ανάπτυξή τους. Και η κυβέρνηση απέδειξε στα Μέσα Σταθερής
Τροχιάς, για μια ακόμη φορά, ότι ξέρει να υπηρετεί οικονομικά συμφέροντα…
Έτσι εξηγείται
γιατί η κυβέρνηση καθυστερεί την έναρξη των έργων επέκτασης του μετρό δυτικά
και προς αεροδρόμιο,. Και εδώ βρίσκεται και μια ακόμη απόκρυψη της αλήθειας
στις δηλώσεις Ταχιάου στη Βουλή. Ο οποίος παρουσίασε τις επεκτάσεις του μετρό
ότι, δήθεν, είναι υπό μελέτη. Οι σχετικές μελέτες και η διαβούλευση με την
αυτοδιοίκηση, όμως, για τη χωροθέτηση των σταθμών του μετρό δυτικά και προς
αεροδρόμιο, που ο υφυπουργός ισχυρίζεται ότι δήθεν τώρα εκτελούνται, έχουν ήδη
ολοκληρωθεί από το 2019. Και μάλιστα με μια γραμμή στην επέκταση δυτικά
κυκλική, που εξυπηρετούσε εκτός από τη σύνδεση της δυτικής Θεσσαλονίκης με το
κέντρο και την ανατολική της πλευρά και τις εσωτερικές μετακινήσεις των
κατοίκων, μεταξύ των δήμων, δηλαδή, της δυτικής Θεσσαλονίκης.
Η κυβέρνηση
αντί να ξεκινήσει τα έργα μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο αμέσως την επομένη
που ανέλαβε το 2019, διεκδικώντας επιπλέον κονδύλια από την ΕΕ, όπως τώρα ο
δήμαρχος Θεσσαλονίκης, πάγωσε τις επεκτάσεις του μετρό μέχρι σήμερα και
καθυστέρησε και την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής για άλλα πέντε χρόνια.
Συγχρόνως, ξεκίνησε ένα προβληματικό για την κυκλοφορία στην πόλη και σε λάθος
κατεύθυνση μεγάλο έργο, το flyover. Το οποίο, ως έργο ΣΔΙΤ, στο τέλος της
ημέρας θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο περίπου όσο θα κόστιζε η επέκταση του
μετρό δυτικά. Είναι απορίας άξιο, λοιπόν, πως βρέθηκαν χρήματα για ένα
φαραωνικό οδικό έργο που υπηρετεί συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα και που
δεν συμβάλλει στον στόχο της βιώσιμης κινητικότητας, ενώ δεν βρέθηκαν για τις
επεκτάσεις του μετρό, που είναι απολύτως συμβατές με τους στόχους της
αειφορίας;
Ο δήμαρχος, με την πρωτοβουλία του να διεκδικήσει
ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για την κατασκευή τραμ και θαλάσσιας συγκοινωνίας
για τη Θεσσαλονίκη, έβαλε τα γυαλιά στην κυβέρνηση.
Και αποκάλυψε τι κρύβεται πίσω από τα αναληθή
επικοινωνιακά της αφηγήματα.
Όλα τα άλλα με τις δηλώσεις Ταχιάου και τις στημένες
ερωτήσεις Σιμόπουλου στη Βουλή δεν είναι παρά μια αποτυχημένη προσπάθεια για…
damagecontrol.
Με δυο λόγια πρόκειται για συνέχεια της ίδιας απελπισμένης
επικοινωνιακής προσπάθειας, να διαχειριστούν την ήττα της πολιτικής τους. Μια
ήττα που ξεκίνησε με όσα αποκάλυψε η τραγωδία στα Τέμπη.
*Ο Γιάννης Μυλόπουλος είναι Καθηγητής, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ
– Επικεφαλής Παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»