Ψίθυροι της Σιντικής / Από επίσημο έγγραφο… σε δημόσιο ψέμα. Η αντίφαση του δημάρχου Σιντικής


Σε τελευταία του δημόσια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο δήμαρχος Σιντικής, κ. Γιώργος Τάτσιος, επέλεξε να απαξιώσει την προσπάθεια του Συλλόγου Εθελοντών Δασοπροστασίας Σιντικής, ισχυριζόμενος ότι το πυροσβεστικό όχημα που διαθέτει ο Σύλλογος είναι ένα “ιδιωτικό όχημα το οποίο εδώ και χρόνια δεν κατάφερε ο κ. Παναγιωτίδης να του βγάλει πινακίδες και σαπίζει παρκαρισμένο σε δημόσιο δρόμο”. Η δήλωση αυτή δεν αποτελεί απλώς μία ατυχή προσωπική επίθεση, αλλά καταρρίπτεται εύκολα από επίσημα δημόσια έγγραφα – μεταξύ αυτών και εγγράφων που φέρουν την υπογραφή του ίδιου του δημάρχου.

Το εν λόγω όχημα, τύπου Mercedes-Benz 1224 AF, είναι ένα πλήρως λειτουργικό πυροσβεστικό ειδικού σκοπού, το οποίο δόθηκε ως δωρεά από τον διεθνή ανθρωπιστικό οργανισμό Human Plus στον Σύλλογο Εθελοντών Δασοπροστασίας Σιντικής. Δεν πρόκειται για ιδιωτική περιουσία κανενός φυσικού προσώπου, αλλά για καταχωρημένο περιουσιακό στοιχείο συλλογικού, αναγνωρισμένου φορέα και δρα με σκοπό την πρόληψη και την παρέμβαση σε περιπτώσεις δασικών πυρκαγιών.

Η πραγματικότητα είναι πως το όχημα έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία εισαγωγής και τελωνειακής τακτοποίησης, έχει περάσει επιτυχώς τον τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ) και διαθέτει πλήρη φάκελο με όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες βρίσκονται υπό έκδοση από τις αρμόδιες υπηρεσίες, βάσει της εγκεκριμένης ταξινόμησης ως φορτηγό ειδικού σκοπού – πυροσβεστικό.

Το όχημα, δηλαδή, θα διαθέτει επίσημη άδεια κυκλοφορίας οχήματος ειδικού σκοπού, σύμφωνα με την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Δεν πρόκειται για «ιδιωτικό όχημα χωρίς χαρτιά», όπως ψευδώς υποστηρίζεται, αλλά για αναγνωρισμένο επιχειρησιακό μέσο συλλογικού φορέα, με όλες τις νόμιμες διαδικασίες σε εξέλιξη και γνωστές στις αρμόδιες αρχές από το 2024.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ίδιος ο  κ. Τάτσιος, είχε απευθύνει, με ημερομηνία 29 Μαΐου 2024, επίσημο έγγραφο προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, ζητώντας τη δωρεάν παραχώρηση μεμονωμένου κτηρίου στις εγκαταστάσεις του πρώην ΚΕΓΕ Σιδηροκάστρου, προκειμένου – όπως ρητά αναφέρεται – να στεγαστεί ο Σύλλογος Εθελοντών Δασοπροστασίας Σιντικής και το πυροσβεστικό του όχημα. Αναλυτικά, το έγγραφο περιγράφει την ανάγκη “για την οργάνωση γραφείων, αποθηκών, τη διατήρηση υλικού που θα χρησιμοποιηθεί σε περιπτώσεις ενεργούς επιχείρησης εθελοντικής συμμετοχής των μελών του Σωματείου και τη φύλαξη του πυροσβεστικού οχήματός του”.

Πώς είναι δυνατόν ένα όχημα που ο ίδιος ο δήμαρχος αναγνωρίζει επίσημα ως περιουσία του Συλλόγου, μόλις έναν χρόνο μετά να μετατρέπεται -κατά δήλωσή του- σε “ιδιωτικό όχημα του κ. Παναγιωτίδη”; Η αντίφαση είναι τόσο κραυγαλέα, που εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την αξιοπιστία των δημόσιων τοποθετήσεων του δημάρχου και τις πραγματικές του προθέσεις.

Στην ίδια ανάρτηση, ο ίδιος ειρωνεύεται και την αξία του οχήματος, χαρακτηρίζοντάς το ως “παλαιού τύπου, που έχει αντικατασταθεί από νεότερης τεχνολογίας”. Αγνοεί – ή σκόπιμα αποσιωπά – ότι το συγκεκριμένο μοντέλο Mercedes-Benz 1224 AF συνεχίζει να χρησιμοποιείται σε πλήθος ευρωπαϊκών χωρών, όπως η Γερμανία, η Αυστρία και η Ιταλία, ιδιαίτερα σε ορεινά και δυσπρόσιτα περιβάλλοντα, ακριβώς λόγω της στιβαρής του κατασκευής και της τετρακίνησης.

Στην Ελλάδα, παρόμοια οχήματα βρίσκονται στον στόλο δεκάδων εθελοντικών ομάδων και δήμων. Στην Άνδρο μάλιστα το όχημα που χρησιμοποιείται είναι μοντέλο του 1985.  Η απάντηση λοιπόν είναι πως το όχημα δεν είναι «παλιό». Είναι αξιόπιστο, δοκιμασμένο και απολύτως χρήσιμο, ιδίως όταν η πυροπροστασία στηρίζεται πλέον σε σημαντικό βαθμό στους εθελοντές.

Ο δήμαρχος Σιντικής, εκτός των άλλων ανακριβειών στην ανάρτησή του, φαίνεται να αγνοεί και τη βασική νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία των εθελοντικών φορέων δασοπροστασίας και την αξιοποίηση του υλικοτεχνικού τους εξοπλισμού.

Η Πυροσβεστική Υπηρεσία δεν μπορεί να δεχτεί ως δωρεά το εν λόγω όχημα, ούτε είναι υποχρεωμένη να το εντάξει στον δικό της στόλο. Το όχημα αποτελεί περιουσία του Συλλόγου Εθελοντών Δασοπροστασίας Σιντικής και, βάσει του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου (Ν. 4662/2020, ΦΕΚ 27Α – Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων), μπορεί να λειτουργεί επιχειρησιακά υπό τις εντολές των αξιωματικών της Πυροσβεστικής, μόνο κατά τη διάρκεια συμβάντων και ύστερα από την εκπαίδευση των εθελοντών και την εγγραφή τους στο σχετικό Μητρώο.

Αυτό ακριβώς είναι το μοντέλο συνεργασίας σε όλη την Ελλάδα: εθελοντικές ομάδες διατηρούν την ευθύνη, τη συντήρηση και τη διαχείριση του εξοπλισμού τους, αλλά συντονίζονται με την Πυροσβεστική κατά την εξέλιξη επιχειρήσεων. Η άποψη του δημάρχου ότι “αν νομιμοποιηθεί, να δωριστεί στην Πυροσβεστική Υπηρεσία” δεν έχει ούτε νομική βάση ούτε πρακτικό αντίκρισμα.

Αντίθετα, τέτοιου είδους δηλώσεις αποκαλύπτουν έλλειψη κατανόησης της λειτουργίας του εθελοντισμού στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας και μειώνουν τον ρόλο των εθελοντών, αντιμετωπίζοντάς τους ως ενοχλητικούς «ιδιώτες» και όχι ως κρίσιμους συμμάχους του κρατικού μηχανισμού.

Τελικά το μόνο “προβληματικό” στοιχείο στην υπόθεση δεν είναι το όχημα, αλλά η διαχείριση της υπόθεσης από τη δημοτική αρχή. Αντί να διευκολύνει την προσπάθεια ενός φορέα που ζητά στοιχειώδη υποστήριξη – στέγαση, πρόσβαση σε υποδομές, συντήρηση – επιλέγει τη σύγκρουση, τη δημόσια συκοφαντία και τη διαστρέβλωση. Με τον τρόπο αυτό, δεν στοχοποιείται ένας πολίτης, αλλά υπονομεύεται ευθέως η έννοια του εθελοντισμού και της κοινωνικής προσφοράς.

Η τοπική κοινωνία οφείλει να γνωρίζει την αλήθεια: το πυροσβεστικό όχημα του Συλλόγου Εθελοντών Δασοπροστασίας Σιντικής είναι νομίμως καταχωρημένο, λειτουργικό και χρήσιμο. Οι μικροπολιτικές σκοπιμότητες δεν πρέπει να τίθενται πάνω από την κοινή ωφέλεια.

 

 

 

 

 

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη