Νίκος Λουπάκης
Πολλά πράγματα θα αλλάξουν τα επόμενα τρία χρόνια στους δρόμους του Παρισιού καθώς το 1/5 του στόλου των ταξί που κινούνται στη γαλλική πρωτεύουσα θα αντικατασταθούν από ηλεκτροκίνητα οχήματα κυψελών υδρογόνου (Fuel Cell Electric Vehicles / FCEVs) Toyota Mirai.
Η HysetCo, μια επιχείρηση που ανήκει κατά ένα μέρος στην
Toyota Motor και στην Air Liquide, συγκέντρωσε 80 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου
να πραγματοποιήσει ένα πολύ φιλόδοξο στόχο: τη μετάβαση των ταξί στην εποχή του
υδρογόνου. Η HysetCo, της οποίας μέρος κατέχει και η Societe du Taxi Electrique
Parisien (Ένωση Ηλεκτρικών Ταξί του Παρισιού), χρησιμοποίησε ήδη τα χρήματα
αυτά προκειμένου να αγοράσει μια μεγάλη εταιρία ταξί, την Slota Group. Σε πρώτη
φάση λοιπόν, η εταιρία προχωρεί στην αντικατάσταση των 600 ντίζελ ταξί της
Slota με Toyota Mirai τα γνωστά οχήματα υδρογόνου της ιαπωνικής εταιρίας.
Ο στόχος που έχει θέσει η HysetCo δεν είναι άσχετος με
την προετοιμασία της γαλλικής πρωτεύουσας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, που αν
δεν αλλάξει κάτι θα πραγματοποιηθούν εκεί το καλοκαίρι του 2024. Σημειώνουμε
στο σημείο αυτό ότι το Παρίσι έχει θέσει περιορισμούς σε σχέση με τα ντίζελ,
ενώ θα προχωρήσει σε απαγόρευση και των βενζινοκίνητων οχημάτων από το 2030.
Η Societe διαθέτει ήδη περίπου 100 ταξί με υδρογόνο υπό
την επωνυμία Hype στο Παρίσι. Τέτοια μοντέλα είναι ελκυστικά για τους οδηγούς
ταξί επειδή διαθέτουν αυτονομία συγκρίσιμη με αυτήν των βενζινοκίνητων και
diesel οχημάτων, ενώ διαθέτουν και το πλεονέκτημα της κίνησης με μηδενικούς
ρύπους. Ενώ ένα μεγάλο τους προσόν είναι το γεγονός ότι χρειάζονται μόνο τρία
λεπτά ανεφοδιασμό – δηλαδή μόνο ένα κλάσμα του χρόνου που απαιτείται για τη
φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEVs). Όσο για το κόστος κίνησης, υπολογίζεται
ότι θε είναι παρόμοιο με εκείνο των ή πετρελαιοκίνητων ταξί.
Για να υποστηρίξει, τώρα, τον υδρογονοκίνητο στόλο, η
HysetCo σκοπεύει να κατασκευάσει δύο σταθμούς ανεφοδιασμού στην περιοχή του
Παρισιού το 2021. Τα δύο αυτά «υδρογονάδικα» θα έρθουν να προστεθούν στα τρια
που ήδη λειτουργούν στην πόλη, ενώ στόχος της HysetCo είναι να έχει σε
λειτουργία 20 περίπου 20 σταθμούς ανεφοδιασμού με υδρογόνο έως το τέλος του
2024.
Σημειώστε ότι η Toyota είναι μία από τις λίγες εταιρίες
που επενδύει διαχρονικά και σταθερά στα FCEVs, έχοντας συσσωρεύσει μεγάλη
εμπειρία στον τομέα αυτό, παρά το γεγονός ότι διανύουμε μία περίοδο που στον
χώρο του επιβατικού αυτοκινήτου φαίνονται να κερδίσουν τη μάχη τα BEVs. Και
μπορεί τα αυτοκίνητα υδρογόνου, όπως το Toyota Mirai, να είναι επί της παρούσης
πιο ακριβά από τα ηλεκτρικά μπαταρίας, για την ανάπτυξη ξοδεύουν τώρα τεράστια
ποσά πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, ενδέχεται όμως συμφωνίες με εταιρίες ταξί,
όπως αυτή στο Παρίσι, να δημιουργήσουν μια νέα τάση στην «καθαρή» αυτοκίνηση.