Φωτεινή Λαμπρίδη
Με πέντε ράμματα στο κεφάλι και τρία στο άνω χείλος, έφυγε από την Ακρόπολη επισκέπτης ΑΜΕΑ, όπως δηλώνει ο συνοδός του με ανάρτηση στο Facebook και σχετικό βίντεο. Σύμφωνα με τις πληροφορίες το ατύχημα σχετίζεται με τις ακατάλληλες κλίσεις και τις λάθος στροφές.
«Δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε» δήλωσε ο συντονιστής του
Τμήματος Αναπηρικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ Αντώνης Ρέλλας, ο οποίος έσπευσε στον
χώρο μαζί με τον με τον Δ.Π., συνοδό του ανάπηρου και χρήστη αμαξιδίου Σ.Τ. ο
οποίος του περιέγραψε περιστατικό που επιβεβαιώνει πλήρως τις διαπιστώσεις για
την μη εκπλήρωση της λεγόμενης «αλυσίδας προσβασιμότητας» στον ιερό βράχο και
την επικινδυνότητα κάποιων σημείων για τους συνανθρώπους μας με κινητική βλάβη,
όπως φαίνεται στο βίντεο.
Ο Δ.Π γράφει στο Facebook:
«Επειδή πολλά ειπώθηκαν για την προσβασιμότητα της
Ακρόπολης σε ΑΜΕΑ, ένα έχω να σας πω: Αν είστε ΑΜΕΑ με αμαξίδιο ή συνοδός ΑΜΕΑ
με αμαξίδιο. ΜΗΝ ΔΙΑΝΟΗΘΕΙΤΕ ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΠΛΑΚΑ Ν' ΑΝΕΒΕΙΤΕ ΕΚΕΙ ΠΑΝΩ,
ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΤΕ!!! Η διαδρομή από την Αρεοπαγίτου μέχρι το περίφημο ασανσέρ για
ΑΜΕΑ είναι ένας ατελείωτος γολγοθάς επάνω σε ανηφορικό λιθόστρωτο, για να βρεις
δε την συγκεκριμένη διαδρομή, θα πρέπει να έχεις μαντικές ικανότητες αφού δεν
υπάρχει καμία σήμανση. Άντε και έφτασες στο ασανσέρ όπου είναι ομολογουμένως
εντυπωσιακό με φοβερή θέα και άντε και κατέβηκες. Η θέα των τσιμεντοδρόμων
δίπλα στα μνημεία είναι αποκρουστική και θυμίζει είσοδο σε πυλωτή πολυκατοικίας
αλλά αυτό είναι μια προσωπική εκτίμηση και καθόλου δεν θα το ανέφερα αν έκαναν
την δουλεία που μας είπαν, να καθιστούν δηλαδή προσβάσιμα τα μνημεία στα ΑΜΕΑ.
Οι απότομες ΟΜΩΣ ανηφορο-κατηφορικές κλίσεις που έχουν,
τους καθιστούν τελείως ακατάλληλους και ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΥΣ για αμαξίδια. Πως διάολο
θα κατέβεις το τσιμεντοδρόμιο όταν το κεντρο βάρος του ΑΜΕΑ μετατίθεται στο
μπροστινό μέρος. Έτσι λοιπόν αναγκάζεσαι να κατεβάσεις το καρότσι σαν συνοδός
ΣΟΥΖΑ, πολύ απλά γιατί πρέπει να μεταφέρεις το κεντρο βάρους προς τα πίσω, όσοι
έχουν κάνει συνοδοί θα καυταλάβουν τι εννοώ. Δηλαδή κάνουμε περιήγηση με
ακροβατικά και το ρίσκο της πτώσης αφού το αμαξίδιο δεν πατάει στις 4 ρόδες.
Θέλετε μήπως να σας πω ΠΩΣ μετά στην ανηφόρα-επιστροφή θα ανεβάσεις το αμαξίδιο
με έναν άνθρωπο 75 κιλών; Με υπομονή και αγάπη!
Μετά μπαίνουμε στο άλλο μνημείο όπου έχει τα deck
πατώματα. Δεν προχωράμε πολύ γιατί έχουν μικρό σκαλοπάτι με κίτρινη
προειδοποιητική σήμανση, στην ουσία μια ταινία είναι......ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΙΔΑ ΚΑΙ
ΕΦΥΓΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΣΥΝΟΔΕΥΑ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΚΑΡΦΩΘΗΚΕ ΜΕ ΤΟ
ΠΡΟΣΩΠΟ, ΕΥΤΥΧΩΣ ΣΤΑ ΞΥΛΙΝΑ DECK ΚΑΙ ΟΧΙ
ΣΤΑ ΤΣΙΜΕΝΤΑ!! Το αποτέλεσμα 5 ράμματα στο κεφάλι και 3 στο άνω χείλος.
Φώναζα απελπισμένος να έρθει ένας γιατρός γιατί σκέφτηκα
ότι είμαι σ' ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς και θα υπάρχει σήμερα
τουλάχιστον, την παγκόσμια ημέρα μνημείων, που ανέβηκαν χιλιάδες άνθρωποι εκεί
πάνω, ΕΝΑΣ ΓΙΑΤΡΟΣ και ένα ασθενοφόρο παρκαρισμένο από κάτω! Κανένας γιατρός,
ούτε καν ασκούμενος κανένα ασθενοφόρο. Ήρθαν εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού
ευτυχώς και έδωσαν τις πρώτες βοήθειες να είναι καλά τα παιδιά! θα μου πεις τι
γιατρό και ασθενοφόρο μου θες εν μέσω πανδημίας;; Ωραία, μην ανοίξεις λοιπόν
την είσοδο αφού δεν έχεις την υποδομή ή κάνε κάτι ακόμη πιο εύκολο,
προειδοποίησε τα ΑΜΕΑ τουλάχιστον ότι δεν μπορούν να ανέβουν. Καμία λοιπόν
πρόσβαση για ΑΜΕΑ δεν έγινε με τους τόνους μπετόν που έπεσαν εκεί πάνω, παραμύθια
της Χαλιμάς όλα και γι αυτό φίλοι μου να 'χετε τον νου σας!!»
Αν. Ρέλλας: Υπάρχουν κι άλλα επικίνδυνα σημεία
«Οι κλίσεις που υπάρχουν, δεν μπορούν να θεωρηθούν
προσβασιμότητα για τα ΑΜΕΑ. Έρχονται οι άνθρωποι, επειδή η κυβέρνηση
διαβεβαιώνει ότι ο χώρος είναι προσβάσιμος και θέτουν σε κίνδυνο τον εαυτό
τους» λέει στο tvxs.gr o Αντ. Ρέλλας ενώ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου
επισημαίνοντας πως «υπάρχουν κι άλλα σημεία που θα γίνουν ατυχήματα, τα έχουμε
επισημάνει σε ανακοίνωση μας».
Τόσο ο Αντ. Ρέλλας όσο και αρχιτέκτονες και αρχαιολόγοι
έχουν διαπιστώσει ότι, τα προβλήματα έχουν να κάνουν με λάθη που έγιναν στη
μελέτη για τις μηκοτομές που εγκρίθηκε από το ΚΑΣ και στις ακατάλληλες κλίσεις.
Το tvxs.gr δημοσιεύει την σχετική μελέτη, οπου φαίνεται
καθαρά ότι υπάρχουν σε πολλά σημεία κλίσεις άνω του 6%, που σημαίνει ότι είναι
ακατάλληλα τα σημεία για αυτόνομη κίνηση αμαξιδίων. «Συχνά είναι ακατάλληλα
ακόμα κι αν έχεις συνοδό» προσθέτει ο Αντ. Ρέλλας.
(Πατήστε πάνω στη φωτογραφία για να τη δείτε ολόκληρη)
Πριν από λίγες ημέρες, το Τμήμα Αναπηρικής Πολιτικής του
ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, είχε βγάλει ανακοίνωση με τίτλο "Επικοινωνιακό παιχνίδι με
τις παρεμβάσεις στην Ακρόπολη. Παραμένει μη προσβάσιμη για τα ανάπηρα και
εμποδιζόμενα άτομα” μετά από αυτοψία στην Ακρόπολη, στην οποία σημείωνε τα
εξής:
δεν υφίσταται η
αναγκαία αλυσίδα προσβασιμότητας που να οδηγεί στον νέο ανελκυστήρα πλαγιάς
δεν υφίστανται
προκαθορισμένες αναπηρικές θέσεις στάθμευσης με οριζόντια και κάθετη σήμανση
ο νέος
ανελκυστήρας πλαγιάς στο βόρειο τοίχος πληροί όλες τις αναγκαίες προδιαγραφές,
αλλά δυστυχώς ακυρώνεται η χρησιμότητά από την προβληματική πρόσβαση έως αυτόν
τοποθετήθηκαν
μη λειτουργικοί χειρολισθήρες (κουπαστές) κατά την έξοδο από τον ανελκυστήρα,
εκτός των προδιαγραφών του “Σχεδιάζοντας για όλους”
ο σχεδιασμός
και η εκτέλεση της σκυροδετημένης διαδρομής που ενώνει τον ανελκυστήρα πλαγιάς
με την κεντρική διαδρομή Προπύλαια-Παρθενώνας, ο οποίος σχεδιάστηκε
αποκλειστικά για την χρήση των αναπήρων και εμποδιζόμενων επισκεπτών (δεν
υπήρχε στην αρχαιότητα), αποτελεί την μόνη επέμβαση που αφορά τη συγκεκριμένη
πληθυσμιακή κοινωνική ομάδα, δίχως όμως να πληρεί στο παραμικρό τις
προδιαγραφές που καθιστούν τη συγκεκριμένη διαδρομή αληθώς προσβάσιμη
όσον αφορά στις
κλίσεις διαπιστώσαμε ότι η αυτόνομη κίνηση των αναπήρων και εμποδιζόμενων με ή
χωρίς αναπηρικά αμαξίδια, δεν διασφαλίζεται σε καμία από τις διαδρομές της α’
φάσης. Η μετακίνηση των αναπήρων και εμποδιζόμενων επισκεπτών επί των διαδρομών
της α’ φάσης της διαμόρφωσης μπορεί να γίνεται μόνο με υποβοήθηση ικανών
σωμάτων
όπως
αποδεικνύεται οι κλίσεις των διαδρομών καθιστούν αδύνατη την αυτονομία των
χρηστών αμαξιδίων και είναι επικίνδυνες για ανάπηρους επισκέπτες με
συγκεκριμένες βλάβες. Χαρακτηριστικά υπάρχουν κλίσεις που ξεπερνούν το 15%, ενώ
η ανώτερη αποδεκτή κλίση με βάση τις προδιαγραφές του “Σχεδιάζοντας για όλους”
είναι από 3% έως 6%
το οίκημα για
την παροχή υπηρεσιών πρώτης βοήθειας παραμένει μη προσβάσιμο
ο σχεδιασμός
και η υλοποίηση δεν περιλαμβάνει όδευση και περιγραφή κατάλληλη για τυφλούς και
άτομα με προβλήματα στην όραση
Ευχαριστούμε τον Προϊστάμενο του Τμήματος Έργων της
Εφορείας Αρχαιοτήτων της Πόλης Αθηνών, Μιχάλη Λεφαντζή για την υποδοχή,
ξενάγηση και εποικοδομητική συζήτηση κατά την τετράωρη παραμονή μας στην
Ακρόπολη. Επισημάναμε τα δεκάδες ζητήματα που διαπιστώσαμε, τα οποία και
αναγνώρισε, διαβεβαιώνοντάς μας ότι θα κάνει ότι περνάει από το χέρι του ώστε
να δρομολογηθούν διεργασίες για την επίλυσή τους.
Στις 3 Δεκέμβρη του 2020, ανήμερα της παγκόσμιας ημέρας
αναπήρων, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, εγκαινιάζοντας δίχως την παρουσία
αναπήρων την «προσβάσιμη Ακρόπολη» δήλωσε: « εγκαινιάζουμε τον νέο ανελκυστήρα,
αλλά και τις διαδρομές οι οποίες έχουν σχεδιαστεί με πολύ μεγάλη φροντίδα
προκειμένου να καταστήσουμε την Ακρόπολη προσβάσιμη σε όλες και σε όλους».
Οι ισχυρισμοί του κ. Μητσοτάκη δεν ανταποκρίνονται στην
πραγματικότητα, όπως εμείς οι ίδιοι οι ανάπηροι διαπιστώσαμε, εφόσον είναι
ξεκάθαρο ότι εργαλειοποιήθηκαν για μία ακόμη φορά οι ανάγκες των αναπήρων για
αλλότριους σκοπούς. Οι παρεμβάσεις στην Ακρόπολη ΔΕΝ υλοποιήθηκαν με γνώμονα
την ανεμπόδιστη πρόσβαση των αναπήρων και των εμποδιζόμενων επισκεπτών, αλλά
πρωτίστως εξυπηρετούν τους σκοπούς του προγράμματος αποκατάστασης των ανδήρων
της κλασικής περιόδου, την εφαρμογή δηλαδή της παρουσίασης με θέμα
"Αποκατάσταση και τελική διαμόρφωση των εδαφών της Ακρόπολης", που
παρουσιάστηκε στο 5ο Διεθνές Συνέδριο για την αποκατάσταση των Μνημείων της
Ακρόπολης, τον Οκτώβριο του 2002. Αυτό γίνεται σαφές και από την τοποθέτηση του
Ομ. καθηγητή ΕΜΠ, Μανόλη Κορρέ στη διαδικτυακή σειρά Σεμιναρίων Εμβάθυνσης στην
Ιστορία και Θεωρία της Αρχιτεκτονικής, με θέμα «Ανεβαίνοντας στην Ακρόπολη»,
όπου δήλωσε: «Οφείλω μια διευκρίνιση για τις διαδρομές ΑμεΑ. Οι διαδρομές
αυτές, μάλλον δεν έγιναν για να εξυπηρετήσουν ειδικά τα ΑμεΑ. Το τεράστιο
πλάτος έγινε για να αποκατασταθεί η κανονική μορφή της Ακρόπολης.»
Η κυβέρνηση της ΝΔ με άλλοθι την προσβασιμότητα των
αναπήρων παραχώρησε στην ιδιωτική πρωτοβουλία την υλοποίηση των έργων
διαμόρφωσης, ενώ δεν φρόντισε να προηγηθεί δημόσια διαβούλευση με τους κυρίως
ενδιαφερόμενους και δεν ζητήθηκε η συμβολή του αναπηρικού κινήματος, των φορέων
και των συλλογικοτήτων.
Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη πέτυχε το ακατόρθωτο.
Εγκαινίασε για τους ανάπηρους, χωρίς τους αναπήρους, ένα μη προσβάσιμο έργο ενώ
το ΥΠΠΟΑ με τις μεθοδεύσεις του και το μέγεθος της παρέμβασης, κατάφερε να
ενεργοποιήσει μισαναπηρικά αντανακλαστικά στην κοινωνία μας και μάλιστα στο
όνομά μας.