Η ακρίβεια καλπάζει στα σούπερ μάρκετ - Φταίει μόνο ο… Πούτιν;


Κωνσταντίνος Λάππας

 

Αυξήσεις σε «μεγάλα» διψήφια ποσοστά φαίνεται ότι ετοιμάζουν οι αλυσίδες των σούπερ-μάρκετ για το μήνα Σεπτέμβριο και οι εργαζόμενοι σε αυτά λένε ότι αλλάζουν τις τιμές δύο και τρεις φορές την ημέρα. Ωστόσο προς το παρόν ουδείς από τους εμπλεκόμενους στην αγορά, ούτε η κυβέρνηση εμφανίζεται διατεθειμένος να βάλει «φρένο» στις τιμές.

 

Με το οικονομικό επιτελείο να εξετάζει λύσεις τύπου «food pass» και τον Άδωνι Γεωργιάδη να υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει τρόπος να αποφευχθούν οι αυξήσεις, ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ-Μάρκετ Ελλάδος, Γιάννης Πηλίδης λέει στο tvxs.gr ότι τα σούπερ-μάρκετ δεν μπορούν να απορροφήσουν άλλες αυξήσεις. Από τη μεριά του ο επιχειρηματίας Αλέξανδρος Κουρής θεωρεί ότι η κυβέρνηση πρέπει να παρέμβει στην πηγή του προβλήματος που είναι η ενέργεια, ενώ ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης προτείνει αυστηρό έλεγχο του ποσοστού κέρδους των επιχειρήσεων σε όλη την αλυσίδα διανομής.

 

Αυξήσεις από 10 έως και 45%

 

Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, τον Μάρτιο 1 κιλό αλεύρι κόστιζε 1,28 ευρώ, ενώ τον Αύγουστο έφτασε το 1,86, σημειώνοντας αύξηση 45%. Το ψωμί για τοστ (500 γρ.) κόστιζε 1,85 ευρώ και έχει φτάσει τα 2,20 ευρώ, αυξημένο κατά 18,9%. Το ένα λίτρο γάλα πωλούνταν τον Μάρτιο προς 1,38 ευρώ και τον Αύγουστο σκαρφάλωσε στα 1,82 (αύξηση 31%) ενώ για μισό κιλό μακαρόνια η τιμή του Μαρτίου ήταν στα 0,97 ευρώ, ενώ τον Αύγουστο ανήλθε σε 1,20 ευρώ, αυξημένη κατά 23,7%.

 

Για τον μήνα που ξεκινά, οι αλυσίδες σούπερ-μάρκετ μιλούν για αύξηση 15% στις, 25% στα καλλυντικά 25%, 12% στα γαλακτοκομικά, 20% στις μαργαρίνες, 10% στα αλλαντικά, 20% σε γλυκίσματα-μπισκότα, 5% στα παγωτά, 15% στα απορρυπαντικά και 18% σε προϊόντα περιποίησης.

 

Ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ που επικαλείται πηγές των σούπερ μάρκετ ανέφερε ότι τρεις στις πέντε εταιρίες σταματούν τις προσφορές τύπου «1+1» και τις συσκευασίες πρόσθετης ποσότητας ενώ σε άλλες περιπτώσεις, είδη θα προσφέρονται στην ίδια τιμή αλλά σε χαμηλότερη ποσότητα.

 

Η πρόεδρος του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας, Ντίνα Γκογκάκη είπε στο tvxs.gr ότι οι συνάδελφοί της καλούνται να αλλάζουν τιμές στα ράφια των σούπερ-μάρκετ δύο και τρεις φορές την ημέρα και πως εξαιτίας των αυξήσεων, οι ίδιοι δεν μπορούν να προμηθευτούν τα απαραίτητα για τις οικογένειές τους.

 

Πρόεδρος μικρο-μεσαίων σούπερ-μάρκετ: Δεν μπορούμε να απορροφήσουμε άλλες αυξήσεις

 

«Όσο η τιμή της ενέργειας είναι ψηλά, θα έχουμε αυξήσεις», είπε στο tvxs.gr ο Γιάννης Πηλίδης. Στην ερώτηση αν τα σούπερ-μάρκετ μπορούν να απορροφήσουν μέρος των ανατιμήσεων, ο πρόεδρος του Συλλόγου των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου ήταν κατηγορηματικός: «Όποιος επιχειρηματίας του χώρου ισχυριστεί σήμερα ότι απορροφά αυξήσεις θα λέει ψέματα. Τα σούπερ-μάρκετ δουλεύουν με περιθώριο κέρδους 2-3%, το οποίο ήδη έχει μειωθεί από την αύξηση του ενεργειακού κόστους κατά 1,7%. Συνεπώς μένει περίπου κέρδος 1%», εξηγεί.

 

Σε δική μας επισήμανση σχετικά με τα συσσωρευμένα κέρδη του κλάδου μέσα στην πανδημία, ο κ. Πηλίδης αντέτεινε ότι μετά το πρώτο lockdown όπου καταγράφηκαν όντως σημαντικά κέρδη, ακολούθησε το καλοκαίρι του 2020 με ζημιές της τάξης του 55%. «Τότε δεν ήρθαν τουρίστες και είχαμε σημαντικό πρόβλημα. Συχνά οι δημοσιογράφοι στέκονται στα κέρδη μιας περιόδου και όχι τις ζημιές μιας άλλης». Για τον κο. Πηλίδη, μόνο οι παραγωγοί μπορούν να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων στις πρώτες ύλες.

 

Ιδιοκτήτης ζυθοποιίας: Οι ελληνικές επιχειρήσεις βάλλονται από παντού

 

Προμηθευτές των σούπερ-μάρκετ είναι μεγάλες πολυεθνικές αλλά και ελληνικές εταιρίες παραγωγής και μεταποίησης, σαν κι αυτές που συμμετέχουν στην κοινότητα επιχειρήσεων ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ. Μέλος της κοινότητας αυτής είναι και η ζυθοποιία Νήσος, με ιδιοκτήτη τον Αλέξανδρο Κουρή. «Οι ελληνικές επιχειρήσεις παραγωγής και μεταποίησης αντιμετωπίζουν την αύξηση στην ενέργεια που καταναλώνουν οι ίδιες αλλά και αυτή των προμηθευτών τους. Ειδικά η μεταποίηση είναι ο πλέον ευάλωτος κλάδος. Επιτρέψτε μου να προβλέψω ότι το 2022 αρκετές από τις επιχειρήσεις θα καταγράψουν μηδενικά κέρδη ή ακόμα και ζημιές», εκτιμά ο επιχειρηματίας.

 

Τον ρωτήσαμε εάν τα παραπάνω ισχύουν και για τις πολυεθνικές εταιρίες που προμηθεύουν με μεγάλες ποσότητες προϊόντων τα σούπερ-μάρκετ. «Οι πολυεθνικές έχουν φυσικά άλλες δυνατότητες γιατί μπορούν να ελέγξουν όλη την αλυσίδα διανομής. Εκεί έγκειται η μεγάλη τους δύναμη».

 

Τί μπορεί να γίνει λοιπόν, εφόσον σούπερ-μάρκετ και Έλληνες παραγωγοί υποστηρίζουν ότι δεν μπορούν να απορροφήσουν περαιτέρω αυξήσεις; «Απαιτείται παρέμβαση από το Κράτος στην πηγή του προβλήματος που δεν είναι άλλη από την ενέργεια. Βρισκόμαστε σε κατάσταση πολέμου και έτσι η παρέμβαση σε όλα τα στάδια της παραγωγής και της διανομής της ενέργειας είναι επιβεβλημένη», είναι η γνώμη του κου. Κουρή.

 

Πρόεδρος ΙΝΚΑ: Χωρίς έλεγχο στην αισχροκέρδεια, τα χειρότερα έπονται

 

Το Ινστιτούτο Καταναλωτών παρακολουθεί στενά την επέλαση της ακρίβειας στα είδη πρώτης ανάγκης, όπως μας μεταφέρει ο πρόεδρός του, Γιώργος Λεχουρίτης. «Έχουμε καταγράψει έκρηξη τιμών σε μια σειρά από προϊόντα. Για παράδειγμα, ένα πακέτο χαρτί υγείας που διατηρεί την ίδια ποσότητα και συσκευασία από την αρχή του έτους, τον Γενάρη του 2022 κόστιζε 2,19 ευρώ, τον Ιούνιο 2,79 και σήμερα που μιλάμε έχει 3,25. Δηλαδή μέσα σε επτά μήνες έχει αυξηθεί η τιμή του κατά 33%», επισημαίνει.

 

«Παρόμοιες αυξήσεις βλέπουμε στα είδη περιποίησης και στα απορρυπαντικά. Ανοδική τάση όμως υπάρχει και στα τρόφιμα. Ο κόσμος αναζητά τρόπους ώστε να προμηθευτεί τα απαραίτητα. Και φοβάμαι ότι τα χειρότερα έπονται, αφού περιμένουμε έναν πολύ δύσκολο χειμώνα», συμπληρώνει.

 

Ο κ. Λεχουρίτης δε συμφωνεί με τα κυβερνητικά στελέχη που αποδίδουν την ακρίβεια αποκλειστικά στον πόλεμο της Ουκρανίας. «Δεν μπορούμε να κάνουμε το άσπρο - μαύρο ή το αντίστροφο. Έχουμε μπροστά μας καθαρό πρόβλημα κερδοσκοπίας ορισμένων», λέει. Τί προτείνει όμως το ΙΝΚΑ για να περιοριστεί η ακρίβεια; «Να χρηματοδοτηθεί ο πρωτογενής τομέας, κτηνοτρόφοι και αγρότες, ώστε να μειωθεί το κόστος της παραγωγής και στη συνέχεια να υπάρχει έλεγχος στα ποσοστά κέρδους όσων μεσολαβούν μέχρι το προϊόν να καταλήξει στο ράφι», απαντά ο πρόεδρός του.

 

Μάλιστα παρατηρεί ότι το υπουργείο Ανάπτυξης δεν αξιοποιεί σωστά το ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει και καταλογίζει στον Άδωνι Γεωργιάδη ότι διαφημίζει την Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), χωρίς σημαντικά αποτελέσματα. «Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει άξιο προσωπικό. Ο κ. Γεωργιάδης ας αφήσει τα περί ΔΙΜΕΑ και ας το αξιοποιήσει για να ελέγξει ουσιαστικά την αγορά», σημειώνει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ.

 

 

 

 

 

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη