Μπορεί οι αποκαλύψεις της έρευνας των Βελγικών αρχών για τις σχέσεις μελών και γενικότερα κύκλων του ευρωκοινοβουλίου με το Κατάρ να έσκασαν σαν πυροτέχνημα, όμως οι ευρωπαϊκοί θεσμοί δεν αποτελούν την πρώτη, ούτε τη μοναδική περίπτωση εισοδισμού και lobbying εκ μέρους της χώρας στην Ευρώπη.
‘Όπως
επισημαίνει η γαλλική εφημερίδα Liberation εδώ και αρκετά χρόνια το Κατάρ έχει
επιλέξει τη Γαλλία ως κέντρο άσκησης διεθνούς επιρροής, διαθέτοντας εκατομμύρια
ευρώ σε δημόσια πρόσωπα, επικοινωνιολόγους και λομπίστες.
Ήδη,
από το 2011 το Κατάρ «προσγειώνεται» στο Παρίσι
με την εξαγορά της Paris Saint Germain, ενώ το 2017 στην ίδια πόλη,
υπογράφεται ένα από τα μεγαλύτερα συμβόλαια διεθνούς lobbying μεταξύ Κατάρ και
εταιρειών δημοσίων σχέσεων όπως η ESL & Network με σκοπό την προώθηση μιας
θετικής εικόνας του εμιράτου. Μέρος του συμβολαίου αποτελεί και η Paris Saint
Germain αφού τότε «γεννιέται» και η πλατφόρμα
«Twitter troll farm», η οποία χρησιμοποιείται για να δυσφημήσει τα ΜΜΕ,
τους οπαδούς, ακόμη και παίκτες συλλόγων.
Σύμφωνα
με την εφημερίδα Liberatiοn, το πρόσωπο κλειδί πίσω από την πολιτική lobbying
του Κατάρ δεν είναι άλλος από τον 63χρονο Alexandre Medvedowsky, πρώην Σύμβουλο
Επικράτειας καθώς και πρώην μέλος του γαλλικού Σοσιαλιστικού Κόμματος.
Βασικός
στόχος και ανάγκη του Κατάρ εκείνη τη εποχή, ήταν η υπεράσπισή του απέναντι
στον αποκλεισμό, που είχε επιβληθεί λίγο νωρίτερα, από τις υπόλοιπες χώρες του
Κόλπου και συγκεκριμένα από τη Σαουδική Αραβία και τα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Με το συμβόλαιο να έχει υπογραφεί στις 25 Ιουλίου 2017, σε μια ιδιαίτερα
δυσμενή διπλωματικά περίοδο για τη χώρα, το Γραφείο Επικοινωνίας της Κυβέρνησης
του Κατάρ απαιτεί, έναντι 2,34 εκ. ευρώ,
συγκεκριμένες ενέργειες προκειμένου να αλλάξει το κλίμα.
Σύμφωνα
με την Liberation οι ενέργειες αυτές αφορούσαν την άσκηση επιρροής σε πρόσωπα
κλειδιά και θεσμούς στη νέα γαλλική
Εθνοσυνέλευση μετά τις εκλογές του 2017, ώστε να διαφανεί ο
αντιπαραγωγικός χαρακτήρας της απομόνωσης του Κατάρ, την κινητοποίηση
οικονομικών παραγόντων και ιδιαιτέρως εκείνων που συνδέονταν άμεσα με το
Κατάρ, τη στόχευση λειτουργών, και
ιδιαίτερα των think tanks και των μη κυβερνητικών οργανώσεων, αλλά και την
ευαισθητοποίηση της μουσουλμανικής κοινότητας στη Γαλλία και την Ευρώπη.
Στόχοι
οι οποίοι φαίνεται να «συντονίζονται» στις δημόσιες τοποθετήσεις της κυρίας
Καϊλή υπέρ του Καταρ.
Επενδύσεις
σε διαδικτυακές πλατφόρμες, συναντήσεις και ταξίδια δημοσιογράφων στην Ντόχα, η
παραγωγή και η διάχυση σλόγκαν κατά της Σαουδικής Αραβίας και υπέρ του Κατάρ, η
προώθηση δημοσιογραφικού υλικού, και η παρέμβαση στη δημόσια συζήτηση μέσα από
διαδικτυακά εργαλεία συνθέτουν τις μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν στον πόλεμο
της πληροφορίας.
Η
ESL και Γραφείο Επικοινωνίας της Κυβέρνησης του Κατάρ δεν εμφανίζονται πουθενά
για λόγους διακριτικότητας αλλά και για να μην διαρραγεί η ήδη ευαίσθητη σχέση
της πρώτης με πελάτες στις άλλες χώρες του Κόλπου, ενώ το συμβόλαιο υπογράφεται
με την εταιρεία Rivington, η οποία σύμφωνα με τον Medvedowsky εκπροσωπεί το
consortium, και την Global Advisory Company από την πλευρά του Κατάρ. Η τελευταία, η οποία λειτουργεί ως «φύλο συκής»
για το εμιράτο, διαθέτει γραφεία σε Λονδίνο και Ντόχα, ενώ προικοδοτείται με
ένα δις δολάρια το χρόνο για να φροντίσει τη διεθνή εικόνα της χώρας.
Με
την επικύρωση της συμφωνίας μπαίνουν στο παιχνίδι κι άλλοι, νέοι παράγοντες,
όπως εταιρείες πληροφορικής ή δημοσίων σχέσεων οι οποίες αναλαμβάνουν
υπεργολαβίες συνεργαζόμενες με την εταιρεία του
Sihem Souid, πρώην αστυνομικού και από καιρό υπεύθυνου τύπου της
Καταριανής πρεσβείας. Ο Sihem Souid αυτή την περίοδο βρίσκεται στην Ντόχα για
τη διευκόλυνση των Γάλλων δημοσιογράφων κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ.
Το
φθινόπωρο του 2017 εμφανίζεται ο
Jean-Martial Ribes, τότε υπεύθυνος τύπου της Paris Saint Germain. Στόχος
του, η υπεράσπιση της δημόσιας εικόνας του προέδρου της ομάδας Nasser
al-Khelaïfi απέναντι στα fake news που κυκλοφορούσαν κατά εκείνου που αποτελούσε την «εικόνα» του Καταρ στον
κόσμο.
Η
είσοδος στο παιχνίδι ενός νέου συνεργάτη,
του Γαλλο Τυνήσιου επιχειρηματία Lotfi Bel Hadj, μετά την άρνηση
της συνεργαζόμενης εταιρείας Demeter να «ρίξει» τον ψηφιακό της στρατό στo
Twitter το 2018 δημιουργεί τριγμούς και
φέρνει τον Medvedowsky σε δύσκολη θέση.
Η
εταιρεία πληροφορικής Demeter ζητά εξηγήσεις από τον Medvedowsky, αφού δεν
επιθυμεί να συνδεθεί τον όνομά της με το Κατάρ, τους Αδελφούς Μουσουλμάνους,
τον, Tariq Ramadan τον Lotfi Bel Hadj, σιους Τυνήσιους hackers του, την Muslim
Post, κ.α.
Τον
Ιούνιο του 2018 ο Alexandre Medvedowsky απαντά με SMS ότι ο Lotfi Bel Hadj
«εργάζεται παράλληλα με εμάς για το
Γραφείο Επικοινωνίας της Κυβέρνησης του Κατάρ». Η συνέχεια είναι γνωστή.
Από το καλοκαίρι του 2018 εξαπολύονται επιθέσεις μέσω Twitter κατά Μέσων,
αντιπάλων της Paris Saint Germain, ή
ακόμη και παικτών.
Παρά
το γεγονός ότι η ESL εξαγοράστηκε το 2020 από την Adit τη μεγαλύτερη εταιρεία
οικονομικής κατασκοπίας, ο Alexandre
Medvedowsky παρέμεινε επικεφαλής της συνεργασίας και συνεχίζει να επωφελείται από αυτή. Το 2017 η
εταιρεία οργάνωσε την εκστρατεία του
Hamad ben Abdulaziz al-Kawari, του υποψηφίου του Κατάρ για τη θέση του
Γενικο candidat de Doha pour l’élection à la direction general Διεθυντή της
Ουνέσκο.
Την
περίοδο εκείνη ο Medvedowsky, ο οποίος κατηγορήθηκε για παιχνίδια κατά της
Γαλλίας αρνήθηκε οποιαδήποτε ανάμειξη. Όμως σύμφωνα με πρώην συνεργάτη του,
δρούσε στη σκιά μέσω ένος πρώην συνεργάτη του Jacques Chirac και του Nicola
Sarkozy.
Στον
μακρύ κατάλογο των συνεργατών της εταιρείας συγκαταλέγονται σύμφωνα με την
Liberation και άλλα υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη όπως ο Didier Le Bret πρώην
συντονιστής εθνικών πληροφοριών και ο εξέχων διπλωμάτης Bertrand Besancenot ο
οποίος διετέλεσε πρέσβης της Γαλλίας στη Σαουδική Αραβία.