Στις 18 Σεπτεμβρίου 2024, η Tupperware Brands, η εταιρεία που έχει ταυτιστεί με τα πλαστικά σκεύη αποθήκευσης τροφίμων, κατέθεσε αίτηση πτώχευσης.
Η πτώση αυτής της εμβληματικής εταιρείας, που ξεκίνησε τη
διαδρομή της τη δεκαετία του 1940, σηματοδοτεί μια σημαντική στροφή στη
βιομηχανία των καταναλωτικών προϊόντων και ενδέχεται να έχει ευρείες επιπτώσεις
σε χιλιάδες εργαζομένους και προμηθευτές.
Πτώχευση Tupperware: Ιστορικό και Αιτίες
Η Tupperware ιδρύθηκε από τον χημικό Earl Tupper, ο
οποίος δημιούργησε τα πρώτα αεροστεγή σκεύη από ανθεκτικό πλαστικό. Η εταιρεία
καθόρισε την αγορά με τα «Tupperware parties», μια καινοτόμο μέθοδο πώλησης που
επέτρεψε στους καταναλωτές να δοκιμάσουν και να αγοράσουν προϊόντα σε
κοινωνικές εκδηλώσεις.
Ωστόσο, οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και η
στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, άφησαν την Tupperware πίσω, καθώς δεν
κατάφερε να προσαρμοστεί γρήγορα.
Σύμφωνα με τον Brian J. Fox, τον επικεφαλής αναδιάρθρωσης
της εταιρείας, «το άμεσο μοντέλο πωλήσεων που κάποτε ήταν η μεγαλύτερη δύναμή
μας, έχει γίνει αδυναμία». Η εταιρεία δεν επένδυσε αρκετά στην ανάπτυξη της
διαδικτυακής της παρουσίας, με αποτέλεσμα να χάσει σημαντικό μερίδιο αγοράς.
Μόλις το 2022 άνοιξε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα στο Amazon, γεγονός που δείχνει
την καθυστέρηση της στον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Επιπτώσεις στην κοινότητα
Η πτώχευση αυτή δεν επηρεάζει μόνο τους 5.500 υπαλλήλους
της Tupperware σε 41 χώρες, αλλά και τους πάνω από 460.000 ανεξάρτητους
συμβούλους-πωλητές που πωλούν τα προϊόντα της. Πολλοί από αυτούς είναι γυναίκες
που έχουν στηρίξει τις οικογένειές τους μέσω της πώλησης Tupperware. Η Μαρία,
μια 45χρονη σύμβουλος από τη Νότια Καρολίνα, δήλωσε: «Αυτή η δουλειά ήταν η
κύρια πηγή εισοδήματός μου. Τώρα νιώθω αβέβαιη για το μέλλον».
Η πτώχευση της Tupperware μπορεί επίσης να έχει
επιπτώσεις στους προμηθευτές της, οι οποίοι εξαρτώνται από την εταιρεία για τη
διάθεση των προϊόντων τους. Ο Τζον, ένας προμηθευτής πρώτων υλών, ανέφερε: «Αν
η Tupperware κλείσει, θα χάσουμε σημαντικό ποσοστό των εσόδων μας. Αυτό θα
επηρεάσει άμεσα τις επιχειρήσεις μας».
Συμπεράσματα και μελλοντικές επιπτώσεις
Η Tupperware έχει ζητήσει δικαστική έγκριση για να συνεχίσει
τη λειτουργία της κατά τη διάρκεια της πτώχευσης και να διευκολύνει μια πιθανή
πώληση. Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η αποτυχία προσαρμογής στις
σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμες απώλειες.
Η πτώχευση της Tupperware δεν είναι απλώς μια ιστορία
αποτυχίας μιας εταιρείας, αλλά και μια προειδοποίηση για άλλες επιχειρήσεις που
δεν καταφέρνουν να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς. Η ανάγκη για
καινοτομία είναι πιο επιτακτική από ποτέ.
Η Tupperware, με την πλούσια ιστορία της, ίσως να γίνει
ένα παράδειγμα για το πώς η αδράνεια μπορεί να οδηγήσει σε πτώση, επηρεάζοντας
όχι μόνο μια μάρκα, αλλά και τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων που εξαρτώνται από
αυτήν.