Λίγες ημέρες πριν συμπληρωθούν δύο χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών, η κυβέρνηση αποφεύγει να δώσει σαφείς απαντήσεις για τον βαθμό εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου και την ασφάλεια των μετακινήσεων.
«Σήμερα έχουμε πιο ασφαλείς μετακινήσεις απ’ ότι στο παρελθόν» ήταν, η μάλλον σιβυλλική, απάντηση, προχθές, του Χρήστου Σταϊκούρα όταν ρωτήθηκε σχετικά.
Ο αρμόδιος Υπουργός, μάλιστα, συμπλήρωσε ότι η βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι μια διαρκής διαδικασία που απαιτεί συνεχή παρακολούθηση και αναβάθμιση.
Προφανώς, ο Σταϊκούρας έχει στο μυαλό του το γεγονός ότι ο Κώστας Αχ. Καραμανλής διαβεβαίωσε για την ασφάλεια των τραίνων, δέκα ημέρες πριν την τραγωδία και εμφανίζεται πιο συγκρατημένος.
170 εκ. από το Ταμείο Ανάκαμψης για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο
Θα μπορούσαν, ωστόσο, να είχαν γίνει – αυτή τη διετία – περισσότερα για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου προκειμένου να αποκατασταθεί, σε ένα βαθμό τουλάχιστον, το αίσθημα ασφάλειας αλλά και ο Σταϊκούρας να εμφανίζεται πιο…άνετος στις δηλώσεις του; Το Ταμείο Ανάκαμψης (ΤΑΑ) έδινε αυτή την ευχέρεια, ωστόσο τα κονδύλια του πήγαν αλλού.
Η Ελλάδα διοχέτευσε 170 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν μόλις στο 0,4% των συνολικών πόρων του προγράμματός της, για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Οι συγκρίσεις, με άλλες χώρες, είναι απαγορευτικές. Η Ιταλία διοχέτευσε 28 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 15%, για τον δικό της σιδηρόδρομο, η Ισπανία αξιοποιεί 6,3 δισ. ευρώ (9%), η Πορτογαλία διοχετεύει 870 εκατ. ευρώ (5%).
350 εκ. από το Ταμείο Ανάκαμψης για δυο εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων
Λεφτά υπάρχουν όμως – τουλάχιστον περισσότερα – για δυο εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων. Η Olympic (Avis) του τουρκικού ομίλου Κοτς δανείζεται 200 εκατ. από το ΤΑΑ για την ανανέωση του στόλου της και η Autohellas του Ευτύχη Βασιλάκη άλλα 150 εκατ. ευρώ. Σύνολο 350 εκατομμύρια ευρώ, παραπάνω από τα διπλάσια που προορίζονται για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Παρεμπιπτόντως για την ανακατασκευή και τον εκσυγχρονισμό των Νοσοκομείων σε όλη την Ελλάδα θα αξιοποιηθούν, μόλις 317 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η «Ελλάδα 2.0» πάει…τρένο.