Φωτεινή Λαμπρίδη
Πάνω από 2.000 δάσκαλοι και καθηγητές έχουν κληθεί για πειθαρχικό έλεγχο, σύμφωνα με όσα λέει στο tvxs ο Νεκτάριος Κορδής μέλος της ΟΛΜΕ. Από αυτούς, το 80% περίπου αφορά την ομάδα των εκπαιδευτικών -πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης- που κάνει αποχή από την αξιολόγηση.
Ένας από τους εκπαιδευτικούς που δεν υποχώρησαν κάτω από
το βάρος των απειλών του πρωθυπουργού, πως θα αρθεί η μονιμότητα τους και θα
βρεθούν εκτός εργασίας, εξηγεί στο ρεπορτάζ που ακολουθεί ποια είναι τα
πραγματικά προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος, ενώ ο εκπρόσωπος της ΟΛΜΕ διευκρινίζει πως «εμείς δεν
αρνηθήκαμε ποτέ την αξιολόγηση, η κυβέρνηση το ισχυρίζεται για πολιτικούς λόγους»
και αποδομεί το αφήγημα του πρωθυπουργού ο οποίος φαίνεται να έχει ποντάρει
πολιτικά στην επιβολή της αξιολόγησης.
«Γελάω όταν λένε ότι φοβόμαστε την αξιολόγηση»
Το επιχείρημα της κυβέρνησης, το οποίο φαίνεται να έχει
πείσει σε ένα βαθμό την κοινωνία είναι ότι οι εκπαιδευτικοί δεν θέλουν να
αξιολογηθούν. Ωστόσο, όπως λέει στο tvxs ο Ν. Κορδής. «Ποτέ δεν αρνηθήκαμε την
αξιολόγηση. Στο συνέδριο είχαμε προτάσεις και θέσεις που έλεγαν πως πρέπει να
προηγηθεί επιμόρφωση, αυτό χρειάζονται οι εκπαιδευτικοί».
«Ο εκπαιδευτικός καθημερινά αξιολογείται στην τάξη και
στην πράξη από μαθητές και την εκπαιδευτική κοινότητα. Και όσοι αξιολογήθηκαν
πέρασαν με άριστα», συμπληρώνει.
Καθηγητής που είναι σε αποχή και θέλει να διατηρήσει την
ανωνυμία του λέει στο tvxs:
«Γελάω όταν λένε ότι φοβόμαστε την αξιολόγηση. Είμαστε μια ζωή στην αξιολόγηση οι
εκπαιδευτικοί. Από τις πανελλήνιες μέχρι
μεταπτυχιακό και την ίδια την τάξη, όπου μας κρίνουν παιδιά και γονείς.
Είναι ένα κακοστημένο θέατρο όλο αυτό. Έρχεται ο αξιολογητής και λέει πώς πρέπει να
γίνεται το μάθημα και ορίζουν γραφειοκρατικά τα προβλεπόμενα. Στην
πραγματικότητα θέλουν να μπαίνει ανά πάσα στιγμή αξιολογητής να καθορίζει το
πρόγραμμα, το πως θα ενεργούν οι
καθηγητές».
«Θέλουν να περιορίσουν την ελευθερία στην τάξη σε σχέση με το πως διδάσκεις το μάθημα, κάτι
που μας επιστρέφει στο 1982 που ερχόντουσαν οι επιθεωρητές πάνω από το κεφάλι
σου» υπογραμμίζει ο εκπαιδευτικός.
Οι απειλές με fakenews για τις απολύσεις
Οι εκπαιδευτικοί ισχυρίζονται πως οι απειλές από τα
πρωθυπουργικά χείλη που έλεγαν πως όποιος δεν δέχεται την αξιολόγηση δεν έχει
θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα, ήταν η κορύφωση του κλίματος τρομοκρατίας που
υπάρχει εδώ και αρκετό καιρό στους κόλπους των σχολείων.
«Το τελευταίο διάστημα εντείνεται η προσπάθεια
αξιολόγησης. Έχουν ξεκινήσει με τους νεοδιόριστους, απειλώντας τους ότι αν δεν περάσουν
αξιολόγηση δεν θα γίνουν μόνιμοι. Έτσι οι πιο πολλοί υπέκυψαν και πήγαν να
αξιολογηθούν. Κάποιοι επίσης φοβήθηκαν ή
δεν είχαν υποστήριξη από τα σωματεία. Με την ποινικοποίηση του αγώνα θέλουν να
στείλουν το μήνυμα σε όλους ότι θα σας διώχνουμε και θα σας απειλούμε αν
συνεχίσετε» λέει ο εκπαιδευτικός.
«Ο Μητσοτάκης έκανε δήλωση ότι όποιος δεν δέχεται την
αξιολόγηση δεν έχει θέση στην εκπαίδευση. Αυτή είναι επικίνδυνη αντίληψη για το
μέλλον εκπαίδευσης και της δημοκρατίας. Το θέτουν σαν να είναι τεστ πολιτικής
πίστης. Όποιος δεν είναι μαζί μας δεν έχει θέση στο σχολείο, αν δεν αποδέχεσαι
την εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης, φεύγεις! Βέβαια δεν έχουν το νομικό
πλαίσιο για να το κάνουν αυτό και με έναν τρόπο υπάρχει αποτυχία της
αξιολόγησης όπως την εννοούν».
Ο κ. Κορδής μέλος της ΟΛΜΕ συμπληρώνει:
«Αυτά που λέει το υπουργείο και ο πρωθυπουργός είναι
αστεία. Τη μονιμότητα την διασφαλίζει το σύνταγμα 113 χρόνια. Τα περί άρσης της
μονιμότητας τα λένε για να τρομοκρατήσουν.
Είναι σε ισχύ ο νόμος 4823 του 2021, νόμος της
αξιολόγησης -που δεν αρέσει στον Μητσοτάκη γιατί οι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν
άριστοι τελικά- και ο νόμος 4692 βάση
του οποίου γίνεται η αξιολόγηση στις σχολικές μονάδες. Ούτε αυτοί οι νόμοι
προβλέπουν απολύσεις αν κάποιος αρνηθεί να αξιολογηθεί.
Μετά βρήκαν κι άλλους τρόπους να τρομοκρατήσουν, λένε ότι
θα έχουν στέρηση δύο μισθών κλπ. Όλα αυτά θέλουν νέους νόμους».
Με ετοιμόρροπα
σχολεία, χωρίς καθηγητές αλλά… με «αξιολόγηση»
Ο Ν. Κορδής ισχυρίζεται ότι με αφορμή την αξιολόγηση
γίνεται μια προσπάθεια από την κυβέρνηση να στιγματιστούν στο σύνολο τους οι εκπαιδευτικοί ως υπαίτιοι
για όλα τα δεινά του εκπαιδευτικού συστήματος.
«Πρέπει να υπάρξει επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών και
να φροντίσει η πολιτεία να στηρίξει την εκπαίδευση. Δεν μπορείς να ζητάς
αξιολόγηση παραβλέποντας τα γερασμένα κτίρια, τα βιβλία που λένε ότι το νόμισμα
μας είναι η δραχμή (!) το ότι φτάνει Πάσχα και δεν έχεις καθηγητές!
Θέλουν όλες οι ευθύνες της λειτουργίας του δημοσίου
σχολείου να πέσουν πάνω μας. Ποιος στήριξε το σχολείο μετά την πανδημία; Ποιος
αντιμετωπίζει απαξίωση καθημερινά; 780 παίρνει ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός, το
γνωρίζει ο κόσμος; Για να ζει όλη αυτή την ένταση και την απαξίωση».
Ο εκπαιδευτικός υπερθεματίζει λέγοντας πως:
«Ζητάνε αξιολόγηση ενώ σε ένα σχολείο στη Μεσσηνία
κατέρρευσε η οροφή και δεν είναι το μόνο.
Έχουμε σχολεία κακοσυντηρημένα, είχαμε ατύχημα με
λέβητες, στο δικό μας δεν είχαμε θέρμανση όλο το χειμώνα. Σε πολλά σχολεία
ζούμε επικίνδυνα και διδάσκουμε συχνά σε τάξεις
με 30 παιδιά. Σε πολλά σχολεία μπαίνει η άνοιξη και δεν έχουν φιλολόγους
και βιολόγους».
Και συνεχίζει: «Μετά από 20 χρόνια παίρνουμε 900 ευρώ και
1000 ενώ οι απαιτήσεις αυξάνονται
αδιανόητα και τελευταία η γραφειοκρατία μας έχει ξετινάξει! Σε όλο αυτό το
μπάχαλο, τους μάρανε η αξιολόγηση και θέλουν να πουν πως δείχνουν πυγμή στους “τεμπέληδες”
εκπαιδευτικούς ενώ κλείνουν το μάτι στα ιδιωτικά σχολεία».
Ο Ν. Κορδής επιμένει πως είναι και θέμα γοήτρου για την
κυβέρνηση το να περάσει η αξιολόγηση.
«Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που απολύονται στις 30 Ιουνίου
λόγω ηλικίας, βγαίνουν σε σύνταξη. Τους κάλεσαν για αξιολόγηση. Τους λένε οι
συνάδελφοι ότι δεν υπάρχει λόγος γιατί φεύγουν. Δεν πειράζει λένε, κάνε έκθεση αυτοαξιολόγησης. Ασκούνται
εκβιασμοί. Είναι ιδεοληπτική η εμμονή τους για να δείξουν ότι η συντριπτική
πλειοψηφία αξιολογήθηκε. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση έχει δυσανεξία στον διάλογο,
δεν μας δέχονται εύκολα οι υπουργοί».