Κατά πλειοψηφία υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο της Κεραμέως


Κατά πλειοψηφία υπερψηφίστηκε επί της αρχής, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το «νέο σχολείο».

 

Υπέρ του νομοσχεδίου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της Ν.Δ. ενώ καταψηφίστηκε από ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ. Κίνημα Αλλαγής, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25 δήλωσαν ότι επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια. Είχαν προηγηθεί οι ακροάσεις φορέων. Η συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια θα διεξαχθεί την ερχόμενη Τρίτη, 27 Ιουλίου, και θα ολοκληρωθεί την επομένη μέρα, Τετάρτη 28 Ιουλίου, με τη ψήφισή του. Για την Πέμπτη (21/7) έχει προγραμματιστεί πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο.

 

Το νομοσχέδιο της Ν. Κεραμέως, προβλέπει, μεταξύ άλλων, περισσότερες εξουσίες στους  διευθυντές των σχολείων σε βάρος των συλλογικών οργάνων, εκχώρηση στους δήμους βασικών λειτουργιών των σχολείων, όπως συγκρότηση του Σχολικού Συμβουλίου από τον δήμαρχο και περικοπή μισθών σε όσους αρνηθούν την αξιολόγηση. Επιπλέον περιλαμβάνει και τη ρύθμιση για την ελάχιστη βάση για την εισαγωγή στα πανεπιστημία.

 

Πυρά από την αντιπολίτευση

 

Στο «στόχαστρο» της αντιπολίτευσης βρέθηκαν οι δύο επίμαχες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο και αφορούν τόσο την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, όσο και την ελάχιστη βάση για την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια. Από την πλευρά της, η Νίκη Κεραμέως ανέφερε ότι η κυβέρνηση τηρεί τις προεκλογικές της δεσμεύσεις και «ανατρέπει παγιωμένες και αναχρονιστικές αντιλήψεις», ούτως ώστε να οικοδομηθεί «το σχολείο του μέλλοντος».

 

Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, τόσο ο εισηγητής του κόμματος Νίκος Φίλης, όσο και οι βουλευτές, Σία Αναγνωστοπούλου και Μερόπη Τζούφη, κατηγόρησαν μεταξύ άλλων την κυβέρνηση της ΝΔ, ότι χρησιμοποιεί την αξιολόγηση ως εργαλείο στιγματισμού και τιμωρίας των εκπαιδευτικών. Έντονη κριτική άσκησαν και για την βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια με την κ. Αναγνωστοπούλου να αναφέρει ότι «η ΝΔ επιβεβαιώνει την αλλεργία της στα λαϊκά στρώματα, αφήνοντας εκτός χιλιάδες μαθητές» και την κ. Τζούφη να επισημαίνει ότι «είναι προμελετημένο «έγκλημα» ο αποκλεισμός χιλιάδων υποψηφίων από τα ΑΕΙ».

 

«Η κυβέρνηση της ΝΔ ασκεί εκπαιδευτική πολιτική με ιδεοληπτικές εμμονές που δεν εκσυγχρονίζει ούτε εκδημοκρατίζει τις δομές της εκπαίδευσης. Αντίθετα, προκαλεί εντάσεις και τριβές στην εκπαιδευτική κοινότητα», υποστήριξε από την πλευρά του ο εισηγητής του ΚΙΝΑΛ, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος.

 

Την απόσυρση του νομοσχεδίου ζήτησε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, υποστηρίζοντας ότι «δεν επιδιώκει την αναβάθμιση της παιδείας, αντίθετα, βάζετε πολλαπλούς ταξικούς φραγμούς στο όνομα της ποιότητας της εκπαίδευσης». Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25, Σοφία Σακοράφα, επέκρινε την κυβέρνηση ότι «νομοθετεί ερήμην των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων τους» ενώ τόνισε ότι «το σύστημα αξιολόγησης, συμπληρώνει με συνέπεια το ιεραρχικό αυταρχικό μοντέλο, του νομοσχεδίου».

 

Οι θέσεις των φορέων

 

Για νομοσχέδιο τομή, που κινείται στη σωστή κατεύθυνση, μίλησαν οι εκπρόσωποι, του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων, της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της ΑΔΙΠΔΔΕ. Σε αντίθετη κατεύθυνση κινήθηκαν οι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΕΣΑμεα και ΟΙΕΛΕ.

 

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γιάννης Αντωνίου, υποστήριξε ότι «είναι ένα νομοσχέδιο τομή που έχει στόχο την υπέρβαση χρόνιων παθογενειών και την αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». «Για νομοσχέδιο που κινείται στη σωστή κατεύθυνση και διασφαλίζει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα στην εκπαίδευση», μίλησε και ο Ηλίας Ματσαγγούρας, πρόεδρος της ΑΔΙΠΔΔΕ (Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση).

 

 

 

Ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, Τηλέμαχος Κουντούρης, τάχθηκε υπέρ «της ενίσχυσης του ρόλου του διευθυντή σχολείου για ένα καλύτερο και αποτελεσματικότερο σχολείο».

 

Ο εκπρόσωπος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, Θανάσης Κικινής, κατηγόρησε το Υπουργείο Παιδείας ότι επέλεξε συνειδητά να μην προηγηθεί ουσιαστικός θεσμικός διάλογος με τους εκπαιδευτικούς πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή. Όπως υποστήριξε, «η νέα νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης δεν επιδιώκει την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αντίθετα οδηγεί στην διάλυση της αυτονομίας και της ελευθερίας των εκπαιδευτικών και στον ασφυκτικό έλεγχο τους».

 

«Υποχωρεί δραματικά η ελευθερία και αυτονομία των σχολικών μονάδων με το νέο σύστημα διοίκησης τους. Πάντα ήμασταν υπέρ της ουσιαστικής αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου. Όμως η αξιολόγηση γίνεται πλέον από μονοπρόσωπα όργανα. Ο διευθυντής του σχολείου προτάσσεται ως γενικός ηγέτης με όρους όχι δημοκρατίας. Έχει τη δυνατότητα να επιβάλει ποινές και κυρώσεις ενώ υποβαθμίζεται η γνώμη του συλλόγου διδασκόντων. Είναι ένα σύστημα βαριά συγκεντρωτικό, με πολύ αυταρχικά χαρακτηριστικά που δεν εξυπηρετεί το ρόλο του δημοκρατικού σχολείου», κατέληξε.

 

Ο Θεόδωρος Τσούχλος, πρόεδρος της ΟΛΜΕ, έκανε λόγο για «ένα νομοσχέδιο αντιδραστικό, αντιπαιδαγωγικό και αντιδημοκρατικό, που αποδομεί τον καταστατικό χάρτη της εκπαίδευσης» και ζήτησε την απόσυρση του. «Εντείνει τους ελέγχους, στραγγαλίζει την αυτοδημιουργία, αποδυναμώνει κάθε μορφή διαπαιδαγώγησης, δίνει υπερ-εξουσίες στον διευθυντή του σχολείου μετατρέποντας τον σε μάνατζερ και καταργεί την αυτονομία των σχολικών μονάδων», υποστήριξε μεταξύ άλλων.

 

Ο Στράτος Γεωργουδής, υπεύθυνος εκπαιδευτικών θεμάτων του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαδιευτικών Λειτουργών Ελλάδος έκανε λόγο για «ευθεία αναστύλωση του κομματικού κράτους που δεν συνάδει με τη λειτουργία του δημοκρατικού σχολείου». «Κανένα σχέδιο βελτίωσης της εκπαίδευσης δεν υπάρχει όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά αυτό που υπάρχει είναι ένα σχέδιο εξυπηρέτησης μιας κοινωνικής ελίτ. Εμπορευματοποιεί την παιδεία, γιγαντώνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες, στήνει ένα βαθύ κομματικό κράτος, δίνει υπερ-εξουσίες στους διευθυντές σχολείων και τιμωρεί τους εκπαιδευτικούς», ανέφερε.

 

Θετικός εμφανίστηκε ο Γιάννης Βλάχος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επιστημονικής Ένωσης για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ο νομικός σύμβουλος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων, Δημήτρης Μήλλας, χαρακτήρισε τομή για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση το νομοσχέδιο. Ο Γιάννης Λυμβαίος, γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, υποστήριξε ότι δεν επιλύονται τα προβλήματα των μαθητών και των εκπαιδευτικών με αναπηρία. «Καμία πρόνοια για την προσβασιμότητα τους από και προς τα σχολεία, στην τηλεκπαίδευση, στην ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς ποιοτική εκπαίδευση τους», ανέφερε μεταξύ άλλων.

 

Τέλος, ο εκπρόσωπος της Εκκλησίας Ελλάδος, μητροπολίτης Ηλίου, Αθηναγόρας, ανέφερε ότι από το Υπουργείο Παιδείας έγινε δεκτό ένα μεγάλο μέρος των προτάσεων που υπέβαλε η Ιερά Σύνοδος.

 

 

 

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη